ABOUT

  • Oana Cîrjan, absolvent Executive MBA (Romano-Canadian) 2021

INTERVIEW

Reporter (R): Prezentarea ta și a companiei în care lucrezi.

Oana Cîrjan (O.C.): În primul rând sunt o persoană care dorește să își depășească limitele și care întelege că asta este menirea provocărilor. Sunt antreprenor, mama și soție, iar ordinea aleasă pentru aceste atribute este doar alfabetică.

Din 2006 m-am angajat într-o companie de retail, în cadru departamentului de investiții și de aici am avut de-a face tangențial cu domeniul imobiliar. În anii ce au urmat apetitul pentru Real Estate m-a făcut să mă orientez către companii de dezvoltare imobiliară și brokeraj, acumulând astfel experiență în  diverse ramuri ale industriei: de la zona de retail, la dezvoltări rezidențiale și clădiri de birouri, la property și facility management, la plasări și administrări de fonduri de investiții în zona imobiliară. Parcursul meu de angajat în plina dezvoltare carieristică a fost perturbat de un mentor,  care m-a ajutat să ințeleg ce înseamnă și cum se crează un mediu de business. Așa cum Kiyosaki explica despre „ cursa de șoareci”, m-am regăsit fiind șoricelul perfect.  În acel moment mi-am dat seama că nu mai aparțin contextului existent și ca primul lucru pe care trebuia să-l transform, eram eu. Dar de unde să încep schimbarea?

Un adevărat milestone a fost anul 2021, când am absolvit MBA-ul Româno-Canadian, iar acest lucru m-a ajutat sa îmi schimb mindsetul, sa descopăr exact unealta care lipsea în a face tranziția de la angajat la antreprenor. Unul dintre multiplele avantaje ale MBA-ului este tocmai aceasă oportunitate de a identifica și implementa proiecte noi și de a-mi diversifica portofoliul de activități, atât în domeniul imobiliar, cât și în proiecte adiacente. Consider, de altfel, că trebuie tot timpul să ai un proiect care te scoate din zona de confort și care îți creează provocări. Am foarte multe idei, mintea mea lucrează în permanență, dar am nevoie de oameni în jurul meu care să îmi structureze ideile. Sunt foarte ambițioasă, perseverentă și eficientă. Fac parte din acel 5 o’clock Club, mă trezesc la ora 5, iar la ora 8 sunt deja la birou cu agenda plină. Am o mare capacitate de a lucra sub stres și la termene limită foarte scurte, iar acest lucru mă motivează.

Studiile m-au ajutat cel mai mult si mi-au cizelat ceea ce nativ mi-a fost dat și se numește “soft-skills”, o abilitate naturală de a identifica oportunitati, nevoi și de a lucra cu oamenii. Fac conexiuni între situații și persoane, identific matrici cu soluții. Văd potențialul oamenilor și cred că, prin acțiunile mele, îi ajut să își depășească limitele. Businessul pe care l-am dezvoltat este o oglindire a personalității mele. Highlot Kapital Management este și devine organic un prestator profesionist de multiple servicii imobiliare conexe, bazându-se pe o abordare holistică. Am în jur o adevărată echipă formată din foarte mulți specialiști la care pot apela. Asta înseamnă poate un câștig mai ponderat, dar cu siguranță, este un câștig pe termen lung. Avem specialiști pe fiecare proiect, ceea ce ne face să lucrăm personalizat. Strategia noastră se bazează pe eficiență, expertiză, profesionalism și brand awareness. Valorile noastre constau în faptul că oferim servicii nișate, personalizate pe nevoile clientului. Totul vine din exterior, din modul în care noi identificăm altfel cerințele clientului și îi oferim servicii out-of-the-box. Indiferent cum va evolua piața, sunt pregătită să mă adaptez și să găsesc soluții inovatoare.

(R): Care sunt principalele tendințe in industria in care activezi, la nivel local dar si european si global?

O.C.: Pe cat posibil, incerc sa nu emit predictii, pot doar sa constat efecte. Anul 2023 poate fi caracterizat ca un an de expectativă, totul parcă a fost pus pe hold, atât de vânzători care nu se grăbesc să ofere discounturi, cât și de către clienți care vor sa înteleagă contextul general (geo-politic, economic, social). Încep sa observ și o decelerare în evoluția pieții imobiliare. Aici mă refer la tranzacțiile noi, la mișcări în piața imobiliară pe leaduri noi ( nu închideri de vănzări agreate în anii anteriori). Pentru mine sunt relevante tranzacțiile, contractele semnate. Cererile le traduc ca interes pentru piață, sub forme variate. Fiind într-o perioadă „blocată” foarte mulți clienți verifică regulat evolutia prețurilor, fără a avansa spre tranzacționare. Nu poți cataloga acest comportament ca fiind o creștere a cererii. De exemplu, dacă mă uit la luna septembrie (îmi place luna recoltei) și la evoluția tranzacțiilor pe București din 2018 până în 2023, vedem clar că 2023 este deja în scădere față de anul anterior. Dacă proiectez ciclul pieții imobiliare, aș putea spune că deja ieșim din peak și ne îndreptăm spre corecție.

Pentru mine, anii 2020 și 2022 reprezintă doi ani cu „black swan”, ani în care au existat perturbări în cursul normal al pieții imobiliare. Nu poți lua ca referință momente de perturbare profundă a comportamentului consumatorului, ca fiind normalitate. 2020 și 2021 au adus o crește accentuată a cererii de soluții locative, ca efect a lock-down-ului. Astfel dezvoltatorii au profitat de context și numărul proiectelor rezidențială noi a crescut exponential. O mare parte din tranzacțiile din 2022 și 2023 este închiderea promisiunilor de vânzare din 2020-2021. Dacă eliminăm din 2023 semnările de contracte de vânzare-cumpărare care au avut la bază antecontracte din 2022, numărul tranzacțiilor scade vertiginos.

Dacă ar fi sa dau un sfat clienților mei, acela este precauția. Acolo unde nevoia de a investi în imobiliare este acută, să evalueaze corect și sa nu se grăbească. Zonele care au avut cea mai mare creștere de preț, acele zone vor vedea și o scădere direct proporțională (dau un exemplu: prețul/mp în cartierul Primăverii are o creștere mai mică (%) față de zona Pipera – doar dacă mă gândesc la incidența mp de teren în preț, și automat, și locația, îmi dau seama că este vorba de o creștere bazată pe o oportunitate și care nu poate fi durabilă pe termen scurt și mediu). Analizând ultimul an și evaluând impactul pe termen scurt, aș recomanda să stați cu banii în depozite și obligațiuni (nu as fi crezut că voi spune asta, dar au fost dobânzi și de peste 8.5% la unele bănci). În acest caz și luând în calcul prețurile actuale de vănzare/mp, nici nu mai îndrăznesc să recomand activele imobile ca fiind generatoare de yield-uri decente. Dar mă repet, pe termen scurt!!

R: Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor in industria in care activezi?

O.C.: Aș enumera cateva oportunități pe care văd în piața imobiliară:

  • Digitalizarea întregului proces de identificare și tranzacționare al unui imobil.
  • Proprietatea fracționată.
  • Un cadru legislativ mai riguros pentru piața liberă, pentru agenți și agenții și o mai bună imagine asupra practicilor din piață.

În oricare dintre cele trei aspecte de mai sus văd o nișă de business extrem de provocatoare.

R: Care au fost și poate mai sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi de-a lungul pandemiei?

O.C: Nu vă ascund faptul că noi am intuit trendul generat de pandemie, oferind clienților imobile situate în afara Bucureștiului, pe malul lacurilor ori în apropierea pădurilor. Drept pentru care, atunci când distanțarea socială, izolarea în cadrul cercului restrâns al familiei au devenit o prioritate pentru toată lumea, produsele noastre au ajuns foarte căutate, garantându-ne un succes de răsunet. Și vă asigur că vom continua pe aceeași linie a anticipării evoluțiilor de pe piață, deopotrivă la nivel micro și macroeconomic. Nu am un glob magic, dar în cadrul MBA-ul am învățat o tehnică de evaluare pe care o aplic în orice domeniu din viața mea, nu doar în business : „What-if ” 

R: Cum a schimbat pandemia modul de lucru în companii (compania ta sau alte exemple pe care le cunoști)? Work from home sau work from anywhere vor deveni modele funcționale și pentru viitor? De ce da, de ce nu?

O.C.: În compania noastră pandemia nu a generat modificări esențiale în organizarea muncii întrucât noi am funcționat dintotdeauna ca o familie, care nu dispune de un program de lucru convențional prestabilit, ci rezolvă orice problemă de îndată ce aceasta apare. Principiile noastre au fost mereu flexibilitatea și eficiența.

R: A afectat războiul din Ucraina industria în care activezi? În ce fel? Care consideri că este cea mai potrivită atitudine a unui manager în situații imprevizibile ca aceasta? Cum putem pregăti compania pentru a face față unei situații cu impact major și care se află în desfășurare, cu opțiuni deschise?

O.C.: După experiența pandemiei, care ne-a “trezit” din letargia unei vieți marcate doar de grijile mărunte ale cotidianului, am învățat să fim pregătiți pentru orice eventualitate și să transformăm fiecare provocare în oportunitate. Ca atare, am întreprins încă din primele săptămâni ale conflictului o analiză nuanțată a evoluțiilor din teren, recurgând la surse provenind de la toate părțile participante la conflict. Și, evident, am dezvoltat scenarii de succes pentru toate potențialele implicații ale războiului asupra pieței imobiliare din România, pe care – să nu uităm – au intrat în doar câteva luni un milion de oameni care au nevoie de serviciile noastre pe termen scurt sau lung.

R: Pandemia, război și criză economică în același timp. Ce decizii ai luat sau ai lua în compania ta pentru a face față provocărilor actuale? De ce? În opinia ta, cum putem reduce impactul acestor provocări la nivel de companie?

O.C.: Am optat evident pentru flexibilitate și pentru diminuarea riscurilor și costurilor de orice fel. Spre exemplu, în loc să creștem numărul de angajați, am externalizat mai multe servicii către companii cu care am încheiat parteneriate solide.

R: Care sunt principalele provocări și oportunități aduse de procesul accelerat de digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?

O.C.: Digitalizarea în toate domeniile de activitate reprezenta încă de multă vreme o necesitate stringentă, putem spune că pandemia are meritul de a ne fi determinat să accelerăm peste noapte un proces capabil să ne asigure un viitor de succes. Căci, să nu uităm, digitalizarea înseamnă reducerea duratei și a costului oricărei activități sau, cu alte cuvinte, eficiență economică.

R: Care sunt reperele care te ajută să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă?

O.C.: Încă de la început mi-am dorit ca angajații noștri să ne devină parteneri, cu convingere la misiunea și valorile companiei noastre. Fiecare dintre ei să simtă că lucrează pentru propria sa companie. Primul pas a fost să stabilesc valorile și principiile care guvernează Highlot Kapital Management, iar acestea sunt respect, profesionalism, expertiză. Acestea ar trebui să ghideze comportamentul și deciziile angajaților. Un alt aspect esențial este dezvoltarea și formarea angajaților: investesc constant în dezvoltarea și formarea angajaților pentru a-i ajuta să-și îmbunătățească abilitățile și să se dezvolte profesional.  Mereu încep cu mine, cum s-ar zice „ mă uit la mine în curte”, deoarece, ca antreprenor, trebuie să fii un exemplu pentru angajați. Nu am putea funcționa fără comunicare deschisă și transparentă. Vreau să creez și sa mențin canale de comunicare eficiente, astfel încât angajații să se simtă confortabil să-și exprime ideile, preocupările și sugestiile. Cred în meritocrație, în recunoașterea și recompensarea performanței, și, nu în ultimul rând, asigură-te că mediul de lucru este confortabil și plăcut pentru angajați. Ce îmi place cel mai mult în cadrul companiei noastre este că nicio zi nu seamănă cu cealalată, sunt întotdeauna provocări noi și situații diferite.

R: Ai vreun regret ?

O.C: Am. Prima facultate absolvită a fost facultatea de zootehnie care a fost o încununare a unui sport regal, echitația, pe care l-am practicat de performanță timp de 12 ani. În viziunea mea mă vedeam inginer zootehnist și că voi lucra în ameliorarea rasei cabaline de Sport Românesc.  Însa, în urma unei accidentări care a lăsat o daună permanentă, a trebuit să abandonez, m-am retras, iar această pasiune a rămas ca o dragoste neîmplinită.

R: Care este revista de business/site-ul de știri economice pe care o/îl consulți în mod frecvent? De ce? Ce consideri că lipsește din piața actuală de media economică?

O.C.: Obișnuiesc să citesc Economics și Harward Business Review, pentru că ne oferă în permanență o paletă largă de informații financiare transparente și up-to-date, iar din publicațiile din România, sunt abonată la Ziarul Financiar, Forbes Magazine, și ascult diverse podcast-uri și webminarii de specialitate.

R: Sfat! Ce ai da mai departe ca lecție de business?

O.C.: Să îți asculți întotdeauna intuiția și să îți urmezi visurile. Poate că sună clișeistic, însă doar tu știi cel mai bine care este drumul tău. Așa că, urmează-l, muncește pentru asta, fii informat și să nu îți fie teamă să riști atunci când consideri că este momentul oportun. Asumă-ți deciziile și fii pregătit să acționezi.

MULȚUMIM PENTRU INTERVIU!