A fondat de la zero compania Hit Mail și apoi a vândut-o către Poșta Franceză, păstrând un contract de management Este Business Angel din 2015 și conduce o companie cu afaceri de 49 milioane euro și 700 de angajați Care sunt tendințele în industria de direct marketing, ce sfaturi vă dă un manager performant și cărțile care consideră că trebuie citite de orice profesionist – totul într-un interviu cu Marian Șeitan, managerul Mediapost Hit Mail SA

Interviu

Reporter (R): Cine este Marian Șeitan și ce ne poți spune despre compania pe care o conduci?


Marian Șeitan (MS): În prezent sunt Director General al grupului Mediapost Hit Mail. Am absolvit Facultatea Relații Economice Internaționale din ASE București în 1996 și MBA-ul Romano-Canadian în 2004. În 1997 am fondat compania Hit Mail, pe care în 2009 am vândut-o către Poșta Franceză, păstrând un contract de management. Am fost pionieri în industrie pentru că am reușit împreună cu echipa de la Hit Mail (in prezent Mediapost Hit Mail) să lansăm în Romania, unul câte unul, principalele instrumente de marketing direct. Tocmai de aceea, Hit Mail a fost și este o școală de marketing direct pentru numeroși marketeri.

Cumva natural, în prezent sunt și președintele Asociației Române de Marketing Direct (ARMAD), iar din 2015 sunt și Business angel.

Mediapost Hit Mail SA, compania pe care o conduc, este un integrator de servicii de marketing direct deținut în proporție de 100% de Poșta Franceză și este prezentă în piața românească de 24 de ani, cu o cifra de afaceri de 49 milioane de euro în 2021. Compania are 700 angajați și asigură pentru clienții săi logistică pentru promoții de consumatori, pentru cluburi de fidelizare, logistică pentru comerțul electronic, materiale promoționale și materiale POS, precum și soluții de comunicare multi-canal.


R:  Care sunt principalele tendințe in industria in care activezi, la nivel local dar, și european și global?


MS: Platformizarea este principala tendința actuală în marketing – o proporție în creștere a proceselor de marketing se desfășoară în platforme informatice, care sunt din ce in ce mai complexe, și în același timp mai specializate. Platformele de marketing rezolvă la un nivel superior problemele de protecție a datelor și securitate cibernetică, de aceea ele permit utilizarea intensivă și într-un mod sofisticat a datelor, atât a datelor referitoare la clienți, cât și a datelor nepersonale de marketing. 

În logistica de e-commerce, tendința este către outsouce-area către un furnizor specializat, care este mai flexibil și adaptat la piață decât magazinul de e-commerce. Ponderea „e-fulfiller”-ilor în logistica de e-commerce din țările dezvoltate a ajuns la circa 15% din total, ceea ce e imens dacă luam în considerare că Amazon are în aceste țări circa 50% din piață.


R: Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor in industria în care activezi?


MS: Vedem creșteri masive în zona de marketing automation și în cea de loyalty marketing. De asemenea promoțiile de consumatori în social media sunt pe val și asta pare să continue mulți ani de acum înainte. În ceea ce privește logistica de e-commerce, piața cere servicii din ce în ce mai complexe și mai specializate la nivel de verticală.


R: Care au fost și sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi de-a lungul pandemiei?


MS: Ca manageri, n-a fost ușor sa ținem echipele unite pe parcursul celor multe luni în care nu s-au văzut la față; n-a fost ușor nici să gestionăm focarele repetate de covid din depozit – am avut câteva perioade foarte dificile, însă am reușit mereu să ne respectam termenele și nivelul de calitate cerute de clienții noștri.


R:  Care sunt principalele provocări dar si oportunități pe care le aduce aceasta regândire a modalității si locației din care se desfășoară lucrul (work from home sau work from anywhere)?


MS: Cred că se va reveni într-o mare măsură la birou, însă nu în același mod – oamenii vor putea lucra într-un mod mai flexibil – vor putea începe mai târziu si termina mai târziu, sau începe mai devreme și vor termina mai devreme. Cred că, în medie, se va lucra de la birou între 20 și 30 de ore din cele 40 de ore săptămânale.

R: Care sunt principalele provocări si oportunități aduse de procesul accelerat de digitalizare în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?


MS: Grupul nostru a fost avantajat de faptul că noi începusem digitalizarea si automatizarea unor procese interne încă din 2016. În pandemie am văzut într-o oarecare măsură că piața se aliniază la ceea ce făceam noi cu un an-doi înainte. Un câștig imens a fost faptul că unii clienți ultra-conservatori au acceptat, în timpul pandemiei, forțați de nevoie, digitalizarea, cloud-ul, lucrul la distanță, și în acest fel au putut vedea cu ochii lor că beneficiile acestor schimbări depășesc costurile și riscurile asociate.


R: Care sunt reperele pe care te bazezi pentru crea o cultură organizațională solidă?


MS: Sinceritate, onestitate, empatie, responsabilitate și deschidere. Colegii mei de la Mediapost Hit Mail lucrează de mult timp împreună și se cunosc foarte bine. Vechimea medie în firmă a echipei de 15 oameni cu care lucrez în mod direct este de 17 ani.


R: Care este revista de business pe care o citești in mod frecvent?


MS: ZF Corporate și Wall Street


R: Ce sfat poți da celor aflați la început de carieră?


MS: Să aibă mare grijă de capitalul de încredere pe care și-l construiesc pe parcursul carierei.


R: Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui să le citească un profesionist!


”Think Again”, Adam Grant

”Permission Marketing”, Seth Godin

”Power of Habit”, Charles Duhigg

”Industries of the Future”, Alec Ross