ABOUT

  • Dalia Bologan, director program CREATIVE MBA

În prezent, în România, industriile creative și culturale nu sunt bine definite, manifestându-se mai degrabă ca activități economice orientate spre generarea și valorificarea ideilor creative. Chiar dacă poate părea surprinzător, această situație reprezintă un mare avantaj! Suntem, așa cum s-ar spune, înaintea vremii, în sensul că în țările puternic industrializate există o tendință, disruptivă, de a reduce producția de masă și de a dezvolta produse și servicii unice, personalizate. Nu mai vorbim de noile tehnologii și impactul pe care îl au în procesele creative și la nivel societal. În România, avem posibilitatea de a genera noi modele de afaceri și colaborări creative, fără a crea deranjuri majore. Eu optez pentru a privi lucrurile din perspectiva paharului pe jumătate plin, deoarece sunt convinsă că fiecare provocare este, în esență, o oportunitate care poate fi valorificată.

Având acest mindset în minte, plus feedback din piață obținut în urma discuțiilor cu lideri ai sectoarelor reprezentative din domeniile creative și culturale, am decis să lucrăm la o ofertă educațională unică în România: formarea creativilor profesioniști cu competențe de business. 

Așa a luat naștere CREATIVE MBA, un program care pregătește viitoarea generație de lideri creativi. 

Ce oameni vin la acest MBA? Persoane care au ajuns la o anumită maturitate profesională, simt ca lumea se schimbă și au nevoie să ‘up their game’. În acest context caută să se repoziționeze și să identifice oportunități de colaborare, de creștere profesională și personală într-un cadru prietenos și care le oferă mai multă structură. 

Nu ne propunem să oferim educație culturală sau artistică, majoritatea studenților vin cu acest background. Pentru noi, este esențial să înțelegem profilele unice ale studenților și să îi susținem în construirea propriilor metode, pârghii și instrumente pentru o învățare continuă. Conceptul de învățare pe tot parcursul vieții este un subiect trendy, foarte discutat, dar la nivel individual poate fi dificil de implementat din cauza lipsei unei structuri adecvate.

Parcursul studenților, deși colectiv, reprezintă o experiență personalizată. Prin urmare, călătoria lor începe cu două cursuri fundamentale: antreprenoriat și noi modele de afaceri, respectiv leadership creativ. Aceste module sunt extrem de relevante, deoarece le oferă studenților oportunitatea de a identifica oportunități de afaceri și de a începe construcția propriul profil de lider creativ.

Educația de design este esențială într-o lume disruptivă.

Educația de design, din cadrul moduluiui Antreprenoriat și Noi Modele de Afaceri, se regăsește în curriculum prin cursul de Design Thinking, care antrenează capacitatea de adaptare la schimbare a studenților, prin dezvoltarea unei structuri de gândire care încurajează creativitatea, stimulează inovația și sporește nivelul de reziliență. În România, această metodologie nu este valorificată de unitățile de învățământ cu profil economic sau administrativ. Procesul gândirii de design este practicat ocazional în corporații, subsidiare sau filiale ale unor întreprinderi cu capital străin. Scopul său, în acest context, este de a oferi angajaților un proces de inovare standardizat pentru a dezvolta soluții creative la probleme ce nu țin în mod exclusiv de design. 

Cursul de design thinking, cu care începem programul, este un catalizator pentru studenți, oferindu-le o perspectivă nouă asupra avantajului competitiv pe care îl au în zona de business, prin capacitatea lor de a înțelege în profunzime, a empatiza, a crea o conexiune autentică cu utilizatorii produselor sau serviciilor lor. Aceste abilități îi ajută să identifice cu ușurință nevoile reale din piață și să ofere răspunsuri inovatoare. ‘Îmi place să vorbesc despre design thinking ca o practică socială’, spune prof. Daniela Marzavan în interviul nostru, e ceva ce poți integra în munca ta de zi cu zi. Așadar studenții părăsesc acest workshop dobândind un set de metode și instrumente cu care pot să își construiască de la un stil de viață și plan personalizat de învățarea continuă, la un nou produs sau serviciu. Este un instrument extrem de versatil și util!

Construirea unui brand personal nu este un proces ușor. Acesta necesită vulnerabilitate și curajul de a te expune, ceea ce poate duce uneori la sentimente de disconfort, expunere sau chiar critică. Împărtășirea valorilor personale, a convingerilor sau a eșecurilor – elemente esențiale pentru crearea unui brand autentic și convingător – poate fi profund personală și, pentru unii, copleșitoare.

Din acest motiv, am introdus Personal Branding, proces facilitat de Patrizia Boglione, în programa MBA-ului. Acest workshop este conceput pentru a oferi instrumente și o metodă structurată care să-i ajute pe studenți să depășească provocările legate de autocunoaștere și construirea unui brand personal. Începând din primul an și continuând pe tot parcursul programului, acest proces reprezintă o bază solidă pentru dezvoltarea unor stiluri de leadership unice și a unor profiluri profesionale autentice.

În esență, construirea unui brand personal înseamnă alinierea la propriul sine autentic și la obiectivele personale. Adevăratul leadership și capacitatea de a inspira pe alții derivă din autenticitate, motiv pentru care acest parcurs este o parte esențială a programului nostru și a angajamentului său față de formarea viitorilor lideri.

În continuare, studenții învață cum să-și evalueze proiectele raportându-se la indicatorii cheie de performanță, analizează bugete, lucrează cu studii de caz aplicate în domeniul resurselor umane, dobândesc competențe de management de proiect și macro economie. Învață despre metodele de cercetare a comportamentului consumatorilor, tendințele globale și predicție. Aplică practic teoriile, prin evaluări individuale și de echipă.

În contextul actual al tranziției de la o economie scalară la una simbolică, tehnologia 5G va declanșa creșterea vitezei de operare, a capacităților de stocare și va dematerializa multe procese din cadrul lanțului valoric al întreprinderilor. Noi modele de afaceri sunt puse în practică în mediul online, forme ale industriei creative în web 3.0: modă digitală, artă în format NFT, avataruri care susțin concerte în online, designul experiențelor virtuale pentru comunități care tranzacționează monede digitale. 

La nivel global, se vorbește tot mai mult despre tehnologia AI, VR, AR, metaverse și viitorul muncii în economia creatorilor.

În anul 2021, tehnologia AI nu ajunsese să fie un instrument creativ, se vorbea despre metaverse și evoluția web 3.0, automatizarea task-urilor și munca hibridă. Astăzi însă, ne confruntăm cu adopția masivă a ChatGPT și Midjourney, două instrumente disruptive pentru industriile creative, în speță pentru publicitate, modă și divertisment. Multe profile creative din aceste industrii tranzitează către alte domenii, în special în zona de consultanță și strategie de business. Este nevoie de această tipologie de lider pentru a aduce inovație și a încuraja adopția acesteia de către angajații mai reticenți la schimbare.

Cursul de Strategie și Smart Data este conceput pentru a-i pregăti pe studenți să se implice în proiecte de transformare digitală care implică tehnologiile de date inteligente, ocupând roluri variate, precum translatori de afaceri, sau manageri de proiecte. 

Începând de anul acest introducem 3 module noi în curricula: Transformare Digitală, Inteligență Artificială pentru Afaceri și Simulare a Afacerilor. Studenții vor învăța cum să se adapteze la schimbările de pe piață în economia digitală, permițându-le să valorifice noile tehnologii și să inoveze în practicile lor creative. De asemenea, este important ca fiecare student să își construiască un set propriu de instrumente AI cu care să lucreze, personalizat pe profilul și domeniul în care activează. 

Cursul de Simulare a Afacerilor în industriile creative și culturale folosește o abordare interactivă și experiențială a învățării, care reflectă scenarii de afaceri din viața reală într-un mediu fără riscuri. Studenții se vor implica activ în procesul de luare a deciziilor, planificare strategică și rezolvare de probleme, permițându-le să navigheze în condiții simulate de piață. Această experiență practică îi echipează pe cursanți cu abilitățile și cunoștințele necesare pentru a prospera în sectorul creativ în continuă evoluție.

CREATIVE MBA este organizat la școala de afaceri a ASE, Bucharest Business School, este acreditat AMBA și este astfel etalonul din domeniu, în Europa de Sud-Est. 

Cursurile sunt predate de cadre didactice de la FABIZ-ASE, în colaborare cu lectori de la universități de prestigiu din Europa, precum și cu lideri locali din industriile creative și culturale.

Etapa de pre-înscriere este acum deschisă și invităm profesioniștii din sectoarele creative și culturale să se alăture programului nostru! 

Pentru mai multe detalii despre procesul de admitere, cerințele prealabile și documentele necesare, vă invităm să vizitați site-ul nostru https://bbs.ase.ro/programs/mba-and-executive-mba-programs/creative-mba/ sau să ne scrieți la creative@bbs.ase.ro