Imaginează-ți că ești într-un resort liniștit, retras, pe malul mării. Ai venit cu prietenii apropiați sau cu familia. Ești liderul cercului tău. Într-un alt colț al țării, prin Carpații Meridionali, un alt grup se află retras într-un retreat. Nu sunt cu prieteni sau copii, ci doar cu gândurile lor. Și exact atunci, pe toate ecranele, la radio, toate sursele de știri anunță:

„În cinci ore, o navă extraterestră va ateriza la București.”

(Nu știi de ce vin. Nu știi cum arată. Nu știi ce intenții au. Dar știi că vin)

Ce faci în fața necunoscutului?

Unii vor căuta să se ascundă. Alții vor dori să fugă. Unii vor dori să comunice…

Pornind de la acest exercițiu pe care l-am propus într-un workshop de creație colaborativă în cadrul RDW 2023, am văzut cum se nasc, în timp real, strategii de viitor. Unii participanți au propus o alianță pașnică. Alții au creat prototipuri mentale de adăposturi inteligente. Unii au imaginat o limbă nouă pentru a comunica cu Extratereștrii. Alții au analizat riscurile, și-au mobilizat resursele umane și au gândit planuri de evacuare. Toți au adus ceva valoros în scenariu: intuiție, emoție, tehnologie imaginară, dar mai ales… umanitate.

Trăim deja într-un peisaj similar

În viața de zi cu zi, „nava extraterestră” poartă alt nume: Inteligență Artificială. Este o prezență tot mai complexă, mai imprevizibilă și, în multe cazuri, mai puternică decât ceea ce credeam posibil. AI-ul nu doar automatizează. Creează. Scrie, desenează, gândește scenarii, negociază, propune.

Într-un moment în care tehnologia pare să depășească limitele imaginației, întrebarea nu mai este „ce poate face AI-ul?”, ci „ce mai rămâne pentru noi?”. Cazuri precum cel al inginerului Google, Blake Lemoine, care în 2022 susținea că modelul conversațional LaMDA a devenit conștient ridică nu doar dileme etice, ci și semnale de alarmă despre modul în care definim inteligența, persoana și drepturile într-o eră digitală. În paralel, marile companii din Silicon Valley încearcă să rescrie legi esențiale privind copyright-ul, dorind să folosească liber conținutul creat de oameni – de la filme și cărți până la articole și artă – pentru a-și antrena modelele fără a compensa autorii. Sub formula „freedom to learn”, realitatea devine una a exploatării creative la scară industrială.

Dar poate cel mai periculos efect nu este doar cel asupra autorilor, ci asupra întregului sistem social. Algoritmii nu plătesc taxe. Ei nu contribuie la bugetele pentru școli, spitale, infrastructură. Pe măsură ce munca umană devine redundantă în unele sectoare, se diminuează baza de impozitare și, odată cu ea, capacitatea statelor de a susține bunurile publice. Regiunile care se bazează pe clasa de mijloc vor fi primele afectate, dar impactul va fi generalizat.

Într-un astfel de context, singura apărare reală este avansul prin competențe umane, nu doar tehnice, ci și culturale. Nu putem concura cu AI-ul în volum sau viteză, dar putem construi avantaje în conexiune umană, intuiție, creativitate și discernământ etic.

Soluția? Un leadership cu dublă alfabetizare: digitală și creativă

Educația viitorului trebuie să antreneze nu doar specialiști în tehnologie, ci și lideri care înțeleg cultura, arta, poveștile. Așa cum amintea Steve Jobs, marile inovații nu apar doar în laboratoare, ci la intersecția dintre știință și poezie. Astăzi, leadershipul autentic presupune gândire critică, adaptabilitate, capacitatea de a înțelege complexitatea tehnologică și, mai ales, curajul de a proteja umanitatea.

La Bucharest Business School am construit un program tocmai pentru această tranziție. CREATIVE MBA care pregătește profesioniștii din industriile creative și culturale, dar și liderii din business care vor să creeze o cultură a inovației cu sens. Vei învăța cum să integrezi tehnologia – inclusiv AI – în deciziile pe care le iei, în mod etic și strategic, fără să pierzi esența umană a brandului. Din 2025, programul include module precum:

  • AI for Business
  • Digital Transformation
  • Business Simulation

Poți aplica la program chiar astăzi. Accesează pagina www.bbs.ase.ro/creative și completează formularul de pre-înregistrare. Vei fi contactat de echipa noastră pentru detalii.

Iar dacă ai întrebări ne poți scrie direct la creative@bbs.ase.ro și te ghidăm în procesul de înscriere.

Arta, afaceri și viziune: reflecții din cadrul conferinței ARBE

Această reflecție asupra relației dintre creativitate, gândire critică și leadership s-a concretizat și în cadrul panelului despre artă și comerț din conferința ARBE, unde i-am ascultat pe Ioana Ciocan (Managing Partner Art Safari), Avi Cicirean (fondator Brand Minds și colecționar de artă) și Alexandru Ioan Rus (co-fondator al organizației Art Collect dedicate promovării artei și colecționar activ).

În acest dialog, a devenit clar profilul unui nou tip de lider: cel care investește în artă nu doar pentru valoarea sa estetică, ci pentru că înțelege valoarea ei culturală și transformatoare. Un lider care recunoaște inovația într-o lucrare și știe să răspundă la întrebarea esențială:

 „Unde aduce valoare această lucrare? De ce este relevantă?”

Cei trei s-au autodefinit ca artiviști – promotori activi ai artei – și au subliniat nevoia ca și în România să creăm un ecosistem unde cultura și businessul colaborează, nu concurează. Au pledat pentru responsabilitate sistemică și susținerea sectorului cultural prin parteneriate inteligente, inspirându-se din modelul francez unde muzeele se dezvoltă prin alianțe cu companii.

Sunt lucruri care sunt above wealth: arta și sănătatea” (Avi Cicirean)

Despre ARBE – Future Economy Summit 2025

ARBE este un produs al programului CREATIVE MBA, un summit de jumătate de zi prin care facilităm dialogul între creativitate, business și tehnologie, pentru a pregăti viitoarea generație de lideri care înțeleg valoarea patrimoniului cultural, potențialul tehnologiei și responsabilitatea socială pe care o implică inovația.

www.bbs.ase.ro/arbe 

ABOUT

  • Dalia Bologan, Creative MBA Program Director, Bucharest Business School