ABOUT

  • Bogdan Alexandru Dobre, INDE MBA student , promoția 2023-2025

INTERVIEW

Prezentarea ta și a companiei în care lucrezi.

Cariera mea în advertising a început acum mai bine de 15 ani, ulterior interacțiunii cu industria de media, TV și cinematografie, dar suficientă încât să îmi stârnească curiozitatea și interesul pentru ceea ce urma să fac mai departe. Începutul meu a fost într-o poziție de asistent producție într-o agenție locală, unde am avut oportunitatea de a înțelege procesul tradițional al advertisingului în profunzime. N-am să pot uită niciodată primul meu proiect special de producție a unor rechini în miniatură pentru o casă de avocatură din București, când am stat cu colegul meu până aproape de Crăciun pentru a pregăti acest Christmas gift.

Dorindu-mi o perspectivă detaliată asupra domeniului, după 1 an, am simțit nevoia de a explora diversele aspecte ale publicității, așa că am luat inițiativa de a căuta oportunități de creștere. Momentul-cheie s-a produs într-o întâlnire cu CFO-ul agenției, în care am pus foarte multe întrebări despre rolul unui Account Manager. Această discuție a fost pivotală pentru evoluția mea profesională, iar următoarea zi m-a găsit deja activând în departamentul de Client Service, preluând rolul de junior și deja Excelul și Powerpoint-ul deveniseră cei mai buni prieteni.

De aici a început cu adevărat cariera în advertising. Am reușit să navighez cu succes atât în lumea business-ului agenției, cât și în cea a clienților, construind relații și promovând interesele ambelor părți. Cu proiectele și campaniile livrate, new business-ul în care am fost implicat până la acel moment dar și cu knowhow-ul acumulat din mers, am început să dobândesc competențe financiare, eram foarte atent la cifre și targeturile agreate, atingând constant obiectivele stabilite.

Într-un interval de 6 ani, am avansat în cadrul agenției, devenind Group Account Manager și eram în punctul în care gestionam și să coordonam o echipă pentru cca. 70% din brandurile acesteia.

După această perioadă în care experiența dobândită a contribuit serios la formarea mea profesională, am simțit că este momentul unui nou pas în carieră mea și am început un nou drum într-o agenție multinațională, cea la care lucrez și în prezent – Hogarth Worldwide, unde, am avansat până la poziția de Account Director și am coordonat o echipă integrată pentru unul dintre cele mai mari branduri de IT&C și Consumer Electronics. Apoi, m-am desparțit pentru fix un an de zile de publicitate pentru a înțelege mai în profunzime lumea marketingului din postura clientului, și după 5 ani la Hogarth am acceptat provocarea de a conduce departamentul de Digital Marketing Manager pentru un important brand românesc FMCG. Acest rol m-a adus mai aproape de consumator, oferindu-mi o perspectivă mai amplă asupra aspectelor-cheie ale pieței.

Dar, cum prima iubire nu se uită niciodată, m-am întors în publicitate, la aceiași prieteni și colegi care mi-au fost dragi din prima zi. În prezent, de mai bine de 2 ani, mă dedic în calitate de Operations Director la Hogarth Worldwide, unde coordonez una dintre cele mai mari divizii ale agenției. Cu peste 200 de angajați sub umbrela biroului din România, sunt responsabil pentru managementul unei echipe multidisciplinare ce acoperă competențe diverse precum creație, print, audio-video, digital, project management și client service.

Hogarth România face parte din Hogarth Worldwide, unul dintre liderii mondiali de Creative Content Production. Expertiza în producție omni-channel asigură servicii de înaltă calitate și soluții inteligente pentru orice brand și nevoie de comunicare, fie pe plan local sau din diverse colțuri ale lumii.

Care sunt principalele tendințe in industria in care activezi, la nivel local dar si european si global?

Și în industria de advertising, evoluția rapidă a tehnologiei și schimbările în comportamentul consumatorilor conduc la apariția unor  noi tendințe semnificative. Consumatorul anului 2024 petrece din ce în ce mai mult timp în online, iar asta a dat naștere unor noi oportunități de advertising. Tactici precum real time marketing și remarketing pe rețele sociale, SEO și campaniile de e-mail automation au devenit indispensabile pentru a ajunge în momente cât mai specifice către publicul țintă.

Cred că hot topicul ultimilor ani este reprezentat de inteligența artificială (AI) și automatizarea. Utilizarea acestor instrumente în publicitate permite o eficientizare a campaniilor, o personalizare avansată, o luare a deciziilor în timp real și nu în ultimul rând, un customer experience dus la un nivel superior. Integrarea realității augmentate (AR) și realității virtuale (VR) în campaniile publicitare aduc o dimensiune inovatoare și captivantă. Brandurile pot oferi experiențe interactive care rămân în mintea consumatorilor și îi fidelizează față de brand. 

De asemenea, conținutul video rămâne un element central în strategiile de advertising. De la reclame scurte (shorts) pe platforme sociale, la conținut de înaltă calitate pe canale video, canale de gaming sau podcasturi. Această formă video de comunicare este extrem de eficientă în captarea atenției consumatorilor, iar pe rețelele sociale rămâne tipul de conținut cu rata cea mai bună de engagement și de conversie. 

Nu în ultimul rând, personalizarea și targetarea avansată oferă o experiență unică consumatorului. Tehnologiile de analiză a datelor și tracking ale consumatorilor permit personalizarea mesajelor publicitare. Reclamele segmentate și adaptate individual pentru a răspunde preferințelor și comportamentului consumatorilor au un impact mai mare și generează o mai mare implicare, de multe ori extinsă până la user generated content. Ceea ce inseamnă că au vorbit despre brand, au interacționat cu el și duc vorba mai departe, “word-of-mouth”.

În ceea ce privește piața de advertising din România, dupa opinia mea, observ și este îmbucurător pentru mine faptul că există o creștere semnificativă a bugetelor alocate in media buying online, datorită numărului tot mai mare de utilizatori de internet și a adoptării extinse a platformelor digitale în rândul consumatorilor români, și nu in ultimul rând, a multitudinii de tipuri de anunțuri de toate felurile și cât mai creative.

De asemenea, avem inovație și în publicitatea outdoor: segmentul de publicitate outdoor a evoluat, cu campanii creative și tehnologizate pe panouri publicitare și ecrane digitale, displayuri cu touch, oferind un impact vizual puternic în spațiul public.

Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor in industria in care activezi?

Globalizarea și modul prin care tehnologia te ajută să lucrezi pentru multiple piețe cu echipe din diferite colțuri ale lumii. Tehnologia și inovația împing oamenii din industrie să țină pasul cu acest progres și să exploateze, să facă research cât mai mult în mediul de tech și în cel de interpretare a datelor. Suntem în momentul în care auzim tot mai des de AI, VR sau Machine Learning (ML). Toate aceste instrumente sunt menite să conlucreze cu oamenii din publicitate, nicidecum să îi sperie. Totuși, având în vedere reglementările și normele Comisiilor Europene sau Globale care ar trebui să înceapă să țină pasul cu evoluția în ritm alert a acestor tehnologii, dar care să și controleze „libertatea” acestor tooluri, de la privacy, la riscuri de securitate sau aspecte etice. Personal, consider că suntem privilegiați să beneficiem de astfel de tooluri menite să ne ajute în eficientizarea timpului de lucru și în îmbunătățirea performanței și de ce nu, accesul facil la o serie de informații, DAR care să fie verificate și verosimile.

Care au fost și poate mai sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi de-a lungul pandemiei?

Principala provocare a fost tranziția extrem de rapidă la work from home. În primul rând, shiftul de mindset al tuturor departamentelor care au fost nevoite să se desprindă de un mediu colaborativ, omogen și strâns al colectivului spre unul mai „într-o bulă” ca să zic așa, cel de acasă. După cum bine știm, schimbările bruște în comportamentul consumatorilor și creșterea dependenței de mediul digital, impuse de restrictii, au fost esențiale. Colaborarea la distanță și coordonarea echipelor într-un mediu digital au pus, de asemenea, presiune pe resursele umane și tehnologice dacă atribuim acestor schimbări costuri pentru modificarea infrastructurii de lucru către unul remote în totalitate. Cu toate acestea, această perioadă a oferit și oportunități de creștere și inovație, determinând industria să evolueze și să se adapteze pentru viitor.

Cum a schimbat pandemia modul de lucru în companii (compania ta sau alte exemple pe care le cunoști)? Work from home sau work from anywhere vor deveni modele funcționale și pentru viitor? De ce da, de ce nu?

Pandemia a avut un impact semnificativ asupra modului de lucru și în agențiile de publicitate, accelerând adoptarea muncii la distanță/remote și a flexibilității acestuia, cu privire la un mod de lucru hibrid. Pentru eficiența angajaților, companiile cu procese de lucru bine definite, au pus la îndemâna tuturor departamentelor platforme de comunicare și tool-uri de colaborare online care au avut ca scop menținerea echipelor unite, amintindu-ne de întâlnirile și sesiunile de brainstorming ce au avut loc fizic, dar și pentru a crește productivitatea acestora.  În business, inovația și creativitatea depășesc granițele produsului finit, indiferent că este vorba despre servicii sau bunuri. Companiile cu o cultură solidă a managementului schimbărilor și care își încurajează echipele să adere acestei viziuni, inovează „on the go”, iar utilizarea, zi de zi, de către angajați a uneltelor disponibile pentru managementul proiectelor, al timpului, CRM și sistemele ERP sunt baza unui model funcțional pentru viitor. Sunt de părere că work from home sau work from anywhere, pot rămâne opțiuni viabile pentru industria de advertising, dar „i”deile bune ies atunci când punem fizic punctul pe „i” și reușim să ne întâlnim față în față. Dar, pentru că tranziția de la un tip de work remote nu trebuie făcută brusc, spre unul de lucru hibrid, compania trebuie să găsească soluții inovatoare în utilizarea tehnologiei pentru a menține conexiunile umane. Dinamica interpersonală și sinergia dintre membrii echipei pot genera rezultate remarcabile în orice domeniu de business, subliniind importanța întâlnirilor față în față pentru stimularea creativității și eficienței. Cu toate acestea, succesul pe termen lung al acestor modele va depinde de capacitatea companiilor de a aborda provocările legate de colaborare, cultură organizațională și echilibru între viața profesională și cea personală.

A afectat războiul din Ucraina industria în care activezi? În ce fel? Care consideri că este cea mai potrivită atitudine a unui manager în situații imprevizibile ca aceasta? Cum putem pregăti compania pentru a face față unei situații cu impact major și care se află în desfășurare, cu opțiuni deschise?

În contextul geopolitic actual, atât la nivel regional cât și internațional, conflictul respectiv a exercitat o influență semnificativă asupra întregului spectru industrial, nu se limitează exclusiv la domeniul comunicării. Luând ca exemplu industria producției publicitare, ne confruntăm cu perturbări în anumite lanțuri de aprovizionare, caracterizate prin creșterea costurilor și limitarea disponibilității materialelor. În fața acestei incertitudini economice, generate de conflictele armate, brandurile sunt nevoite să își reevalueze bugetele de marketing, având în vedere acest context volatil, printre alte multiple variabile ce influențează industria. Cu toate acestea, elementul central în această dinamică este “solidaritatea”. Românii, indiferent de locația lor, au manifestat o coeziune remarcabilă, oferind sprijin necondiționat vecinilor noștri de la izbucnirea conflictului, continuând să facă acest lucru prin integrarea emoțiilor în peisajul corporatist, cu scopul explicit de a reveni, pe cât posibil, la un ritm de activitate normal. Pregătirea echipelor sau a managerilor pentru astfel de circumstanțe extreme, considerate adesea scenarii de “cea mai rea situație”, reprezintă o provocare considerabilă. Impactul unui război în proximitatea teritorială a țării noastre sau, de fapt, oriunde în lume, transcende imaginația. Totuși, așa cum umanitatea a demonstrat capacitatea de evoluție și adaptare la dificultăți de-a lungul mileniilor, astfel și organizațiile, precum și liderii acestora, au potențialul de a îndruma managerii spre excelență și motivație. Aceștia pot fi stimulați să se dezvolte în lideri autentici, determinați, capabili să inspire și să încurajeze echipele în a se dezvolta profesional și personal. 

Care sunt principalele provocări și oportunități aduse de procesul accelerat de digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?

În lumea noastră, conceptul de „transformare digitală” nu mai este doar un termen la modă, ci o realitate omniprezentă, este pe buzele tuturor și trebuie să ne gândim la câteva dintre provocările întâmpinate pentru a le putea soluționa:

  • Inegalitatea în accesul la tehnologie: în România sunt peste 13 milioane de utilizatori în social media. Pe de o parte, avem o lume digitală la degetul mic, dar pe de altă parte, ne confruntăm cu bariere în calea educației și prosperității economice, prin lipsa și limitarea tehnologiei. În opinia mea, a naviga pe rețele sociale nu echivalează cu a avea cheia către tehnologie.
  • CyberSecurity: sunt atacuri cibernetice ce evoluează cu o viteză amețitoare, de la e-mail phishing, whaling, scam, malware și ransomware etc. iar companiile se transformă în adevărate fortărețe, investind sume colosale pentru a securiza vulnerabilitățile acestora, pentru a asigura niște politici stricte de securitate sau pentru a proteja datele business-ului.
  • Sincronizarea digitală: într-un peisaj unde digitalizarea accelerează fără a aștepta pe nimeni, există un decalaj între angajați și acest ritm alert. Companiile private chiar și instituțiile de stat ar trebui să pună umărul la formarea profesională digitală, oferind instrumente de actualitate pentru dezvoltarea unor competențe digitale avansate.

Oportunitățile sunt nenumărate, iar în momentul acesta mă pot gândi la procesele de automatizare ce pot aduce eficiență în business și pot reduce costurile operaționale; utilizarea AI ce poate duce creativitatea la un alt nivel, dar desigur, nu uitați să fiți cu un ochi și pe copyright; accesul internațional pe piața de recrutare prin care putem identifica noi talente și candidați de oriunde. Nu în ultimul rând, sustenabilitatea, prin optimizarea consumului de resurse și crearea de noi locuri de muncă în domeniile tehnologiei.

Care sunt reperele care te ajută să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă?

Principelele repere sunt reprezentate de valorile companiei care ghidează comportamentul tuturor echipelor din cadrul oricărui business și promovează integritatea, respectul, colaborarea și excelența. Sa luam ca exemplu cele 5H valori ale noastre de la Hogarth: 

  • Heart & Soul – Emanăm energie și entuziasm în tot ceea ce facem. Voința noastră de a reuși este ceea ce ne diferențiază.
  • Hands-on – Nu așteptăm ca lucrurile să se întâmple, ci le facem să se întâmple. Fără scurtături, fără compromisuri. Facem tot ce este necesar pentru a termina treaba la cele mai înalte standarde.
  • Honesty – Vorbim deschis și clar. Nu este întotdeauna ușor, uneori este inconfortabil, dar este lucrul corect de făcut. Operăm cu integritate și ne respectăm promisiunile.
  • Happy Family – Ne bucurăm să lucrăm împreună și să avem grijă de colegii noștri. Ne place să lucrăm cu oameni interesanți și diverși dintr-o multitudine de culturi. Atunci când lucrurile sunt grele, nu ne pierdem perspectiva. Și niciodată nu ne pierdem simțul umorului.
  • Hungry – Suntem o comunitate curioasă. Este important să ne provocăm continuu pe noi înșine și modurile noastre de lucru. Căutăm încontinuu metode mai inteligente de a face lucrurile, îmbrățișăm inovația și noile tehnologii.

Astfel, dacă valorile tale au dat swipe right valorilor companiei în care lucrezi, înseamnă că ești în locul potrivit.

Cum percepi dezvoltarea tehnologica in industria ta si in performanta ta ca specialist?

Exact cum menționam mai sus, ca o înfometare continuă pentru research. Sunt de părere că investițiile  în departamente de business ca R&D (Research & Development) sau dezvoltarea unei componente de LMS (Learning Management System) pentru angajați, sunt cruciale pentru performanța tuturor. Clienții, brandurile, partenerii de business, apelează la noi pentru expertiză și consultanță, așadar trebuie să ținem pasul cu tehnologia, ba chiar mai mult, să tindem spre a fi trend setters. Compania în care activez, numărând aproximativ 6.000 de specialiști repartizați în peste 35 de orașe din lume, se definește ca fiind cel mai amplu „global creative production partner”. Nu numai expansiunea multinațională și multidisciplinară duc compania în top, ci și valoarea acesteia este susținută prin pasiunea angajaților pentru ceea ce lucrează. Sunt caracterizați printr-o dedicare constantă către documentare, care au evoluția tehnologică în ADN și care ajung la o performanță excepțională prin integrarea datelor, perspectivelor analitice, creativității, proceselor de producție și expertizei lingvistice. Nu e nimic mai îmbucurător ca acel sentiment de implinire și recunoștință odată ce iți vezi campaniile online, pe străzi, la radio sau la televizor. Motivațiile intrinseci si extrinseci sunt nemarginite atunci când vezi faptul că a ajuns la consumator mesajul tău și ai mai mulțumit un client sau ai mai dus la bun sfarșit un alt proiect CSR. 

 

Care este revista de business/site-ul de știri economice pe care o/îl consulți în mod frecvent? De ce? Ce consideri că lipsește din piața actuală de media economică?

Pe plan local, publicațiile printate pe care le răsfoiesc sunt Revista Biz, Forbes și Business Magazin, iar online acceses frecvent zf.ro, avocatnet.ro, wall-street.ro și profit.ro; lesne de înțeles de ce, datorită conținutului veridic, bine documentat și justificat. Pentru actualizări din industria de marketing și advertising accesez site-ul iqads.ro. Pe plan internațional sar dintr-unul într-altul: businessinsider.com, entrepreneur.com și visualcapitalist.com care este excelent pentru adaptarea datelor într-un mod vizual simplu de înțeles și interpretat; wired.com pentru diversitate în conținut: tech, advertising, business sau cultură ; pentru știri despre digital parcurg o mulțime de site-uri, dar merită menționate: techcrunch.com, digiday.com, mashable.com, hubspot.com; știri din publicitate: adweek.com și campaignlive.co.uk.

Sfat! Ce ai da mai departe ca lecție de business?

Una dintre sursele mele importante de conținut este Linkedin. Da, ați citit bine, rețeaua de conexiuni publică un conținut de business de care nu mă pot dezlipi, și citeam zilele trecute o postare care începea cu următorul citat: „La școală înveți o lecție și apoi dai un test, în viață dai un test care te învață o lecție”. Legat de acest citat aș putea da un sfat scurt și la obiect: „trial and error”, care, din punctul meu de vedere, în contextul antreprenoriatului sau al conducerii unui business face referire la procesul continuu de testare a diferitelor strategii, servicii, sau produse în cadrul brandurilor pentru a vedea ce funcționează cel mai bine în piață, reușind să îmbunătățească constant ceea ce promovează. Prin această abordare de învățare prin experiență, eșecurile pot deveni oportunități valoroase. Cu perseverență și deschidere către schimbare, abordarea poate fi esențială pentru inovare și creștere într-un mediu de afaceri dinamic și competitiv.

Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui sa le citească un profesionist! De ce?

  • Seth Godin – „Triburi” să o catalogăm ca un pocket book, scurtă și la obiect, ușor de parcurs în metrou din Pipera până în Berceni. Cartea încurajează cititorii, pe un ton captivant și convingător, să îmbrățișeze roluri de lideri odată ce și-au găsit propriul „trib” și să facă parte din anumite mișcări. Descrie importanța unui lider, a tribului, dinamica socială și impactul pozitiv sau diferența pe care un adevărat lider o poate face.
  • Simon Sinek – „Leaders eat Last” spre deosebire de prima carte, autorul pătrunde în lumea științifică și a artei leadershipului. El își propune să inspire liderii și organizațiile să creeze medii în care oamenii să se simtă valorizați, ne descrie metodologii în care leadershipul de excepție nu este despre autoritate și putere, ci despre a avea grijă de cei pe care îi conduci.
  • David Ogilvy – „Confesiunile unui om de publicitate” este prima carte ce mi-a fost pusă în brațe în momentul în care m-am angajat în actuala companie. David Ogilvy este adesea menționat ca “tatăl publicității” și în această carte își împărtășește înțelepciunea și experiențele din cariera sa ilustră în domeniul publicității. Nu este doar un ghid despre publicitate, ci servește și ca memorii, oferind o privire asupra vieții în advertising.

Mulțumim!