ABOUT

  • Stan Elena Corina, MBA, INDE promoția 2025

Cum îți definești parcursul profesional și rolul de Customer Success Manager la Oracle?

Elena = 16+ ani în Finance și IT, în roluri de people manager și specialist deopotrivă. Din 2021 fac parte din echipa Oracle, unul dintre cei mai importanți jucători globali în industria IT și software, iar rolul meu este de Principal Customer Success Manager. În România, Oracle a fost întotdeauna un Top Employer, iar din interior, nu pot decât să confirm că reputația îi este pe deplin justificată. Este o companie care nu doar își păstrează, ci și îmbunătățește constant standardele, oferind oportunități semnificative de creștere profesională și personală. Însăși participarea mea la un MBA de top se datorează unui program intern de susținere financiară a eforturilor de educație continuă.

Care sunt tendințele actuale și viitoare în industria IT la nivel global și local?

Observ în primul rând un interes neîncetat pentru creșterea adoptării serviciilor de cloud computing pentru stocare, procesare și gestionare a datelor, dar și tehnologii precum serverless computing care devin din ce în ce mai populare. De asemenea, creșterea ofertei de servicii cloud specializate pentru nevoi specifice, cum ar fi machine learning, analiza datelor, securitatea cibernetică și Internet of Things. Așteptările celor de la Gartner vin să confirme tendința: ei preconizează că până în anul 2027, mai mult de 70% din companii vor folosi platforme cloud pentru a-și accelera inițiativele operaționale, de la mai puțin de 15% din companii în anul 2023. Ce mă bucură însă este și tendința tot mai evidentă a industriei de a se uita la partea de sustenabilitate și cum pot contribui, cu furnizori de cloud care își asumă deja angajamente curajoase pentru energie regenerabilă și eficiență energetică. Oracle, de exemplu, are planuri ambițioase în această privință, propunându-și să ajungă la 0 emisii gaze cu efect de seră până în 2035, și folosirea 100% a energiei regenerabile până la finele anului viitor.

Ce oportunități emergente există în industria în care activezi și care sunt factorii care le susțin?


Beneficiile tehnologiilor de cloud sunt atât de evidente, mă refer în special la aplicațiile și soluțiile SaaS (Software as a Service), încât este de așteptat ca migrarea clienților către această zonă să continue, susținută și de investiții și upgrade-uri constante pe partea de funcționalități, fie ele complet noi sau îmbunătățiri în roadmap-urile existente. Nevoia de consultanți și arhitecți va duce la creșterea cererii pentru resurse și platforme pentru dezvoltarea competențelor de cloud computing, pregătind astfel forța de muncă pentru cerințele tehnologice viitoare. Predicțiile celor de la Gartner sunt că piața globală de cloud computing va crește accelerat, de la valoarea actuală de 626,4 miliarde USD la 1,266,4 miliarde USD până la finele anului 2028. Rata de creștere preconizată pentru următorii ani este de 15,1%.

Care au fost provocările întâmpinate în industrie pe parcursul pandemiei și cum au afectat modul de lucru?

În departamentele de Customer Success, restricțiile călătoriilor cauzate de pandemie au redus foarte mult oportunitatea de a stabili relații strânse și constructive cu clienții strategici din anumite regiuni. Echipele s-au adaptat rapid la noile condiții, însă construirea relațiilor comerciale în mod tradițional, față în față, a fost afectată. În final, în industria IT, unde agilitatea este norma, adaptarea este esențială, mai ales pentru un Customer Success Manager (CSM). Dacă ne referim la companiile de IT în general, acestea au fost nevoite să-și forțeze limitele, ca să asigure condițiile necesare mutării în siguranță a milioane de angajați și a datelor la care aceștia au acces, din birourile companiei, la cel de acasă. S-au făcut investiții și angajări masive pentru a face față unor cerințe care nu ar fi putut fi prezise nici măcar de cele mai sumbre scenarii.

Cum a influențat pandemia modul de lucru al companiilor și cum va arăta viitorul muncii hibride?

La noi conceptul de work from home nu era o noutate nici înainte de pandemie, având de-a face cu echipe de contributori individuali cu experiență și nivel ridicat de responsabilitate și maturitate. În continuare se muncește în proporție majoritară de acasă, cu veniri la birou în 1-2 zile pe săptămână, menite mai mult să sudeze relațiile între echipe sau să integreze membrii noi veniți, decât să gestioneze productivitatea. Personal, cred mai mult în conceptul de muncă hibrid, care să lase loc unei adaptări la circumstanțele individuale, dublată totuși de asumarea responsabilității pentru munca ta, indiferent de locul din care lucrezi.

Cum afectează războiul din Ucraina industria IT și care sunt lecțiile pe care le învățăm în fața unei crize în desfășurare?

În munca mea de zi cu zi, războiul nu a avut un impact considerabil. Sunt conștientă însă că astfel de schimbări geopolitice aduc cu ele furtuni, de diferite dimensiuni, în companiile cu prezență globală. Mă gândesc că s-au modificat planuri de investiții cu siguranță, s-au diversificat furnizorii și partenerii pentru a reduce dependența de o singură sursă și pentru a minimiza impactul posibil al perturbărilor.

 

Există planuri de continuitate a afacerii în fiecare business mare, faimoasele BCP-uri. Acestea sunt testate an de an, se fac simulări periodice, însă e cu totul altceva să fii forțat să le și pui în aplicare. Ca manager, îți revine atât rolul de evaluare și prioritizare a riscurilor și de planificare concretă a răspunsului într-o situație imprevizibilă (la modul ideal, totul făcut proactiv), însă componenta umană este poate la fel de importantă în astfel de situații. Liderul este cel care va transmite oamenilor ce se întâmplă, care este planul și răspunsul nostru, însă tot el se ocupă și de partea de comunicare transparentă, de conferit încredere și siguranță, de legat relații și parteneriate care să permită continuarea activității. Avem nevoie de manageri care, atunci când sunt nevoiți să spună oamenilor This is the Captain. Brace for impact! să transmită credibilitate, siguranță și protecție, în loc de haos și îndoială.

Cum poți lua decizii eficiente pentru compania ta în fața crizelor multiple?

Impactul poate fi minimizat dacă organizația cultivă în permanență un climat care încurajează inovația și flexibilitatea, având grijă ca baza financiară să fie în permanență una solidă. Reziliența despre care se tot vorbește în literatura de dezvoltare personală se aplică și marilor corporații, doar că adversitățile sunt diferite. Sunt multe modalități de a face față vremurilor de restriște, de la adaptarea ofertei la cererea din piață și flexibilitate și sprijin sporit pentru clienții existenți, la extinderea parteneriatelor pentru a împărți costurile eventualelor investiții și evident, conservarea resurselor financiare și reducerea costurilor.

Ce impact a avut digitalizarea accelerată în urma pandemiei asupra industriei IT și asupra modului în care lucrăm?

Ca orice avans tehnologic, vine la pachet cu plusuri și minusuri, entuziaști și contestatari. Depinde de noi și de organizațiile din care facem parte cum atenuăm riscurile aferente. Ca oportunități, digitalizarea a fost cea care a permis o flexibilitate fără precedent în piața muncii, de la conceptul de work from anywhere și colaborare globală, la acces facil la talente cu competențe superioare, chiar dacă ei își duc viața liniștiți în celălalt colț al planetei.

Provocările noilor tehnologii sunt numeroase, de la securitatea cibernetică, la faptul că unii oameni se vor adapta mult mai greu vitezei cu care au loc schimbările și vor rămâne constant în urmă, frustrați și furioși, gata să zdruncine puțin liniștea societății votând prima voce extremistă care le spune că nu sunt ei problema. De asemenea, trebuie să ne uităm și la ce costuri presupune această necesitate de a te tot adapta la noi tehnologii. Chiar dacă pe termen lung, digitalizarea aduce cu sine și reducerea costurilor, socoteala de acasă nu se aseamănă întotdeauna cu cea din târg.

Care sunt cele mai importante aspecte care contribuie la crearea unei culturi organizaționale stabile și a unei atmosfere de lucru prietenoase?


Trebuie să existe un echilibru între viața profesională și cea personală și un mediu în care oamenii se simt încrezători să-și împărtășească ideile, feedback-ul și preocupările. Iar un sistem bine definit de recunoaștere a meritelor individuale și de accesare a oportunităților, fie ele de instruire sau de promovare, este o necesitate. Companiile mari abundă în oportunități de toate felurile și este important ca acestea să poată fi accesate în mod echitabil de cei interesați.

Cum a afectat pandemia și criza economică industria IT și ce soluții au fost implementate pentru a depăși provocările?


La începuturile pandemiei, creșterea aceea forțată a utilizării tehnologiei și nevoia de soluții digitale, cu oameni care au trecut în work from home de pe o zi pe alta, au pus o presiune suplimentară asupra industriei IT în ceea ce privește capacitățile infrastructurii și serviciilor. De asemenea, în ciuda avantajelor tehnologiei care a facilitat acel shift subit de la munca la birou, la munca de la masa din bucătărie, angajații din IT au fost probabil printre cei mai afectați de creșterea volumului de muncă, iar suprasolicitarea și burnout-ul au devenit o preocupare majoră.

Cum influențează dezvoltarea tehnologică performanța unui specialist în IT și adaptarea la schimbările din industrie?

Inovațiile tehnologice vin peste tine, fie că ești pregătit sau nu. Suntem ca la școală, la ora de matematică. Lipsești la o lecție (de inovație în cazul nostru), nu ești atent la încă una și te trezești în scurt timp că lumea deja arată altfel decât o știai tu, iar cunoștințele tale sunt perimate. Așa cum ora de matematică nu este o oră în care să îți permiți să visezi cu ochii deschiși, nici inovările din domeniul în care activezi nu pot fi … pun intended! 

Care sunt sursele tale preferate de informație economică și de business și ce îți lipsește din piața actuală de media economică?
Sunt loială Harvard Business Review, publicația digitală, dar recomand și ghidurile lor HBR’s 10 Must Reads, care grupează cele mai bune 10 articole publicate pe o sumedenie de topicuri.

Care sunt cărțile esențiale pe care ar trebui să le citească orice profesionist și ce lecții pot învăța din ele?

„Looking for Eric” – Paul Laverty, Ken Loach, Eric Cantona, atât cartea, cât și filmul sunt la fel de bune. O lecție de la Eric Cantona („King Eric” pentru cunoscători) despre importanța unui mentor și despre cum echipa te poate susține și inspira în cele mai delicate momente. Atunci când ceva pare imposibil de rezolvat de unul singur, mergi cu încredere și cere sprijin în comunitate.
De asemenea, recomand și următoarele lecturi, pentru cei care vor să simtă că munca lor este realmente eficientă:

  • Personal Kanban: Mapping Work, Navigating Life – Jim Benson, Tonianne DeMaria Barry
  • Scrum: The Art of Doing Twice the Work in Half the Time – Jeff Sutherland
  • The Procrastination Equation – Piers Steel