Despre
Adina China ne arată cum tehnologia își face din ce în ce mai mult simțită prezența în domeniul agricol, ne spune cât de importantă este cultura organizațională într-un business nou intrat pe piața din România și ne dezvăluie din experiența sa managerială și pasiunea pentru fintech. Despre situația actuală pe scurt: ”aceste timpuri ne-au învățat puterea lui „împreună”, că suntem mai buni si mai puternici când gândim și acționăm dincolo de granițele înguste ale propriului interes”INTERVIU
Reporter (R):
Spune-ne câteva lucruri despre tine ca profesionist și despre compania pe care
o conduci.
Adina China (A.C.): Am fost pasionată de cifre și am dorit să înțeleg lumea în care trăiam. Așa că am urmat Facultatea de Relații Economice Internaționale din ASE. După absolvirea din 1997 am lucrat în industria financiar-bancară, în instituții precum Raiffeisen Bank, Patria Credit, Piraeus Bank sau Instant Factoring. De-a lungul carierei am fost implicată atât în proiecte mari de finanțare corporativă și a IMM-urilor. În ultimii ani, am ales domeniul fintech, care m-a atras prin dinamică și capacitate de inovare.
În perioada
2006-2008 am urmat MBA-ul Romano-Canadian, care m-a ajutat foarte mult în
parcursul profesional atât prin abordarea teoretică, dar mai ales prin
interacțiunile de grup și expunere la zone ale business-ului pe care nu le
abordasem anterior. Am construit relații de afaceri și prietenie cu o parte din
foștii colegi.
Anul trecut am ales să mă alătur start-up-ului Tarfin, lider regional în domeniul finanțărilor în agricultură (agri-fintech). Aici dezvoltăm parteneriate cu distribuitorii regionali de inputuri agricole. Folosind metode avansate de management al riscului, ajutăm fermierii să poată achiziționa mult mai ușor și rapid inputurile necesare, cu termenele de plată de care au nevoie. Compania a fost fondată în 2017, în Turcia, cu scopul de a ajuta fermierii mici și mijlocii să achiziționeze într-un regim avantajos inputuri agricole precum îngrășăminte, semințe, furaje, produse pentru protecția plantelor, utilaje și echipamente agricole, materiale necesare pentru construcția de sere, solarii și irigații.
În prezent, Tarfin
colaborează cu peste 1.000 de distribuitori și a finanțat inputuri agricole în valoare de peste 120 milioane de dolari către 47.000 de fermieri și a atras investitori de calibru
ca Syngenta, Yara Growth Ventures, Quona Capital, Collective Spark Fund si
Elevator Ventures. Tarfin își bazează succesul pe de o parte pe faptul că a identificat corect nevoia
micilor distribuitori de inputuri agricole de a fi susținuți în acordarea
creditului furnizor către fermieri și pe capacitatea de a acoperi această
nevoie prin soluții automatizate, bazate pe machine learning și printr-un
management financiar performant care asigură resursele necesare pentru
creșterea accelerată a portofoliului.
R: Care sunt
principalele tendințe in industria in care activezi, la nivel local dar si
european si global?
A.C.: În Tarfin activăm la intersecția
mai multor industrii: fintech, vânzări de inputuri agricole, supply chain, microfinanțare. Dacă ne
uităm doar la zona de agricultură, cred că aici vom vedea o continuare și o adâncire
a digitalizării. Spre exemplu, utilizarea
smartphone-ului a devenit o obișnuință pentru cei mai mulți dintre fermieri. De
asemenea, tehnologia are o utilizare crescândă în zona de monitorizare a
culturilor agricole cu ajutorul sateliților sau al dronelor. În ceea ce privește
industria fintech, putem spune că s-a maturizat. Revolut a devenit bancă, iar
băncile își dezvoltă soluții digitale creative, fiind din ce în ce mai rapide
în introducerea de soluții digitale care să ușureze viața clienților. Investitorii
sunt mai atenți, își iau mai mult timp să analizeze potențialele companii în
care se investească, și acordă mai multă importanță profitabilității
start-up-urilor.
R: Care sunt
principalele oportunități pe care le vezi pe viitor in industria în care
activezi?
A.C.: Una din
oportunitățile pe care le văd este folosirea tehnologiei pentru gestionarea riscurilor, astfel încât să poată fi acoperite la
costuri optime categoriile de clienți ignorate până în prezent sau care au fost
abordate cu costuri de finanțare mari. Algoritmii de machine learning permit crearea de modele care să ducă la crearea
de portofolii cu risc redus, generate cu costuri unitare reduse.
În
agricultură, în următorii ani probabil că vom vedea creșterea jucătorilor care
oferă soluții tehnice pentru urmărirea culturilor și optimizarea rezultatelor.
De asemenea, legislația europeană care încurajează producția eco va genera
probabil anumite oportunități în zona de distribuție și consultanță pentru
folosirea inputurilor necesare acestor tipuri de culturi.
R: Care au
fost și poate mai sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care
activezi de-a lungul pandemiei?
A.C.: Pandemia a arătat
importanța industriei agroalimentare. Agricultura nu a fost afectată de
pandemie, fermierii au putut ieși în câmp. Anii pandemici vor fi reținuți în
agricultură mai curând pentru extremele sale din punct de vedere meteorologic
și al volumelor de producție. Anul 2021
a marcat un maxim istoric al producției agricole, iar 2022 a adus cea mai mare
secetă din ultima jumătate de secol.
Pentru
industria financiară, în perioada 2020-2021 au fost investiții masive in
digitalizare. Practic, pandemia a forțat instituțiile financiare reticente să
accelereze digitalizarea pentru a putea rămâne în piață. Pentru multe
instituții financiare nebancare, acest proces a reprezentat o mare provocare,
mulți dintre angajați fiind reticenți la schimbare și la tehnologie. Datele
publicate recent de Asociația Romana de Microfinantare arată o creștere de la
33% in 2019 la 80% in 2021 a trimiterii online a documentelor pentru aprobarea
creditelor.
R: Cum a
schimbat pandemia modul de lucru în companii (compania ta sau alte exemple pe
care le cunoști)? Work from home sau work from anywhere vor deveni
modele funcționale și pentru viitor? De ce da, de ce nu?
A.C.: În compania noastră
avem toate modelele. Spre exemplu, sunt anumite poziții operaționale pentru
care prezența zilnică la birou este necesară. Alți colegi pot lucra de acasă,
în special zona de programatori, iar alții lucrează în sistem hibrid. Colegii
din vânzări au muncă de teren aproape exclusiv.
Balanța de
putere între angajați și angajatori s-a echilibrat, iar companiile sunt
obligate acum să ia în considerare dorințele și nevoile angajaților și din
acest punct de vedere. Munca de acasă are avantajele sale dacă ne gândim numai
la reducerea cheltuielilor companiei sau la posibilitatea atragerii de talente
din alte zone geografice.
Pe de altă
parte, munca de la distanță aduce provocări logistice și te pune ca manager în
fața unor provocări noi legate de crearea coeziuni în echipe și de modelarea
culturii organizaționale.
Pe termen
lung, odată cu robotizarea economiei, este interesant de urmărit cum va evolua
munca din toate punctele de vedere, nu doar a locului de unde angajatul prestează.
R: A afectat
războiul din Ucraina industria în care activezi? În ce fel? Care consideri că
este cea mai potrivită atitudine a unui manager în situații imprevizibile ca
aceasta? Cum putem pregăti compania pentru a face față unei situații cu impact
major și care se află în desfășurare, cu opțiuni deschise?
A.C.: Agribusiness-ul a fost în
mod evident afectat prin modificările masive în structura comerțului internațional
cu cereale. Prețurile energiei afectează toate zonele economiei,
dar în mod special în agricultură am văzut o creștere masivă a prețurilor
fertilizatorilor, pentru că acestea au cea mai mare pondere în structura de
costuri a acestora.
Rolul unui
manager în situații de criză este, ca întotdeauna, dual. Este ideal sa aibă informații
cât mai complete pentru a lua cele mai bune decizii pentru
echipa/produsul/compania sa și, în același timp, trebuie să comunice echipei
această viziune asupra situației, a implicațiilor și soluțiilor. Este cel care echilibrează
energiile în echipă, identifică cele mai mari frici ale oamenilor și le adresează
rațional. Reziliența este rezultatul dorit, bazat în același timp pe valori.
R: Pandemia,
război și criză economică în același timp. Ce decizii ai luat sau ai lua în compania
ta pentru a face față provocărilor actuale? De ce? În opinia ta, cum putem
reduce impactul acestor provocări la nivel de companie?
A.C.: Pe parcursul celor
aproape trei ani de la începutul acestei perioade turbulente, provocările au
fost extrem de variate si deciziile, evident, diferite. Dacă la început
concentrarea în industria noastră a fost pe modificarea fluxurilor pentru
adaptarea la munca de la distanță si la monitorizarea atentă a portofoliilor
din punct de vedere al riscurilor aduse de lockdown
afacerilor finanțate, ulterior conjunctura a permis implementarea accelerată
unor proiecte de digitalizare.
Tarfin a
venit în România la finalul anului 2021, când am început să pregătim lansarea
afacerii, iar demararea comerciala a activității a avut loc în 2022, astfel încât
este o afacere adaptată din start la conjunctura actuală. În plus, este o
companie bazată pe tehnologie, astfel că la nivelul fluxurilor operaționale
suntem pregătiți pentru aceasta perioada. Provocările sunt mai curând la
nivelul deciziilor comerciale și al comunicării interne si externe, astfel încât
partenerii și angajații să simtă că le sunt ascultate temerile și ca suntem deschiși
să căutăm împreună soluții. De fapt, aceste timpuri ne-au învățat puterea lui „împreună”,
că suntem mai buni si mai puternici când gândim și acționăm dincolo de granițele
înguste ale propriului interes.
R: Care
sunt reperele care te ajută să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o
atmosferă de lucru prietenoasă?
Pe cât posibil, este bine să începem de la recrutare, alegând oameni cu
valori și interese similare, cu abilități de comunicare și cu o bună educație
în general, nu neapărat în domeniul jobului. Apoi, încercăm să creăm un climat
de încredere, de încurajare a discuțiilor și a feedback-ului, de acceptare a imperfecțiunilor,
de învățare din greșeli. Fiind un start-up, avantajul este că ne putem ajusta
toate procesele interne în timp ce creștem. Iar asta ne ajută să facem
corecțiile necesare atunci când vedem că sunt necesare.
R: Care
este revista de business/site-ul de știri economice pe care o/îl consulți în mod
frecvent? De ce? Ce consideri că lipsește din piața actuală de media economică?
A.C.: Citesc diferite publicații românești: Ziarul
Financiar, Revista Biz, StrartupCafe. Dintre publicațiile externe, urmăresc Harvard
Business Review, New York Times, The Economist. Ascult cu plăcere podcasturi,
cum ar fi Vast&Curious sau Making Sense. În ultimii ani, am dezvoltat o
pasiune pentru psihologie (anul acesta am absolvit Facultatea de Psihologie) și
în acest domeniu urmăresc câteva podcasturi care cred că sunt utile inclusiv
oamenilor de afaceri. Huberman Lab prezintă cele mai noi cercetări din
neuroștiințe și aplicațiile lor practice.
How’s Work? prezintă sesiuni de terapie de cuplu cu
oameni de afaceri care lucrează împreună.
R: Sfat!
Ce ai da mai departe ca lecție de business?
A.C.: Primul lucru este învățarea
continuă, prin orice metodă: citit, ascultat podcasturi, participare la
conferințe, cursuri. Apoi m-aș gândi la un exercițiu interior de identificare a
valorilor personale și construirea carierei în funcție de aceste valori cu cât
mai puține compromisuri. Nu în ultimul rând, cred că este echilibrul între
viața profesională și cea personală și aici mă gândesc nu numai la familie, dar
și la timpul pentru prieteni și hobby-uri.
R: Recomandă
3-5 cărți pe care ar trebui sa le citească un profesionist! De ce?
A.C.: Îmi vine greu sa aleg, pentru ca fiecare carte vine sa ne completeze într-un anumit moment al devenirii noastre personale si profesionale. Cred că mare parte din informația pură se poate procura din diferite baze de date, articole de sinteză, rapoarte anuale, ș.a.m.d. Cărțile ne sunt însă indispensabile pentru dezvoltarea personala, și aici mă refer atât la cele care ne ajută la îmbunătățirea abilităților de comunicare, la reducerea anxietății, managementul timpului, și alte astfel de subiecte, cât și la literatură. În general nu se vorbește despre literatură ca lectură obligatorie pentru manageri, dar să nu uităm că unii din marii vizionari sunt artiștii care de multe ori au capacitatea de a impune teme in agenda publică, de a crea trenduri în lumea în care activăm ca profesioniști. Recomand și citirea biografiilor, cred că ne aduc atât informație, cât și inspirație.
Totuși, ca să
răspund la întrebare, din lecturile din ultimii ani, recomand Skin in the
Game a lui Nicolas Taleb ne învață să căutăm asimetriile în relațiile de
afaceri, personale, în viața socială, în credințele noastre, generând astfel o
preocupare pentru corectitudine și echilibru. Shoe Dog de Phil Knight
este o carte excelentă pentru manageri pentru că ne arată efectele fantastice
ale renunțării la micromanagement, lăsându-le oamenilor libertatea să aleagă
calea prin care să ajungă la rezultate. Începe cu de ce de Simon Sinek
ne arată cum să găsim motorul motivațional interior ca să putem crea
organizații inovatoare și inspiraționale. Din zona de științe, Cum iau
naștere emoțiile de de Lisa Feldmann Barrett ne învață că emoțiile sunt
interpretarea creierului cu privire la ceea ce se întâmplă în corp și că suntem
creatorii activi ai propriului peisaj emoțional.