Despre

Autori: Rodica Veliche, General Manager Mindit Consulting

Interviu

Rodica Veliche (RV): Sunt un profesionist și pasionat de HR cu expertiză managerială și m-am alăturat Mindit Consulting în primăvara acestui an pe poziția de General Manager. 


Suntem prima companie de background screening din România, fondată de antreprenoarea Irina Arsene în anul 2013, iar expertiza pe care ne-am creat-o în toți acești ani a susținut cu succes și eficiență parteneriate cu organizații din numeroase industrii. 


Misiunea noastră este de creștere a onestității în mediul de business, respectiv formarea unor relații transparente între companii și noii angajați, alături de creșterea unor echipe puternice în interiorul organizațiilor, care să susțină dezvoltarea sănătoasă. 

Activitatea principala este în Romania, și începând cu anul 2022 am început implementarea unei strategii de extindere a serviciilor și în Europa.


Reporter (R): Serviciile firmei sunt preponderent adresate departamentelor de HR, în procesul de recrutare si selecție de personal. Ce înseamnă Background Screening?


RV: Prin background screening sau background check, oferim clienților noștri o analiză a parcursului profesional al candidaților, a competențelor și atitudinilor lor, astfel încât impactul acestora și implicarea în noul mediu de lucru și în cultura internă a organizației să fie bazate pe încredere și onestitate. Procesul presupune verificarea experiențelor profesionale ale candidaților, a zonei legale, studii și certificări, prezența și activitatea în media și social media, ID check, raport de credit, analiză CV, etc. și se desfășoară în conformitate cu cerințele și reglementările GDPR și normele legislative naționale si internaționale. Verificările se fac numai cu acordul candidatului și cu consimțământul scris al acestuia. 


R: Care este misiunea companiei și prin ce se diferențiază în arena industriei de background screening? 


RV: De la începutul activității, misiunea noastră a fost să ne sprijinim clienții printr-un parteneriat eficient susținându-le procesele interne de recrutare și selecție prin etică profesională, transparență și eficiență. Toate acestea reprezintă valorile noastre de bază. Compania Mindit 


Consulting este construită în această direcție; ne ghidăm zilnic prin efectuarea de background checks conform standardelor înalte de integritate și livram clienților noștri claritate într-un mod rapid și de încredere. Suntem deschiși și onești în relațiile cu clienții și candidații noștri.


R: Cum faceti Screening-ul și ce aplicații folosiți?


RV: Folosim la nivel de expert baze de date naționale și internaționale pentru autentificarea integrității aspectelor legale, de identificare personală, a studiilor și certificărilor, etc. De asemenea, prin platforme specializate urmărim anumite aspecte care ar putea afecta imaginea companiei sau integritatea în interiorul echipei și culturii organizaționale, pe care le comunicăm angajatorilor sub forma unui raport. Ne mândrim să tratăm fiecare candidat în mod echitabil, ca pe un partener, să îl sprijinim în înțelegerea tuturor beneficiilor și a modului în care funcționează procesul.


R: De ce e important să aplici background screening?


RV: Pentru că este esențial să te asiguri că angajezi de fiecare dată persoană potrivită în echipa și compania ta, dar  și pentru că se creează cadrul natural de a începe o colaborare bazată pe încredere. Procesele de recrutare devin din ce în ce mai complexe, astfel încât nevoia angajatorilor de certitudine și transparență crește pentru fiecare angajare. Unul dintre motivele pentru care specialiștii de HR apelează la serviciile noastre este reducerea riscului reputațional și a costurilor aferente unei angajări nepotrivite (“bad hire”). 


R: Când e indicat să faci background screening?


RV: Mulți dintre clienții noi ne întreabă când le recomandăm să treacă un candidat prin procesul de background screening. Ca element definitoriu al procesului de verificare, informarea candidatului și acordul lui scris vor sta la baza începerii screening-ului, de aceea noi recomandăm angajatorilor să îi informeze înainte de desfășurarea interviurilor sau a preselecției. Recomandăm ca background screening-ul să se facă înainte de etapa interviurilor. La alegerea recrutorului, există opțiunea de a demara procesul și după acceptarea ofertei de muncă sau chiar în perioada de probă. De asemenea, mulți dintre angajatori aleg să facă periodic background screening angajaților sau ori de câte ori aceștia schimbă poziția  sau proiectul în cadrul companiei. 


R: Care sunt cele mai cerute servicii de background screening?


RV: În Mindit Consulting oferim pachete standard, create ca urmare a cererii pieței, însă știm că nevoile clienților noștri se diversifică constant, astfel că putem personaliza aceste soluții de verificare și pentru orice tip rol. În ultima perioadă, accentul a fost pus mai mult pe experiența de muncă a candidaților, ca urmare a mobilității accentuate în pandemie, astfel că verificările pentru istoricul profesional împreună cu partea de educație și legal au ponderea cea mai mare în totalul serviciilor noastre. 


R: Care sunt provocările în recrutare cu care se confruntă companiile post-pandemie?


RV: Procesele de recrutare devin din ce în ce mai complexe. Nevoia angajatorilor de certitudine și transparență crește cu fiecare angajare. În plus, provocările în zona de resurse umane sunt un subiect actual și important în multe industrii. Managerii s-au plâns înainte și după pandemia de Covid că au avut probleme în a găsi personal specializat. Pe piața locală de resurse umane, însă, oferta de locuri de muncă este mai mare decât cea a candidaților, ceea ce duce uneori la angajări neperformante. 


Acest lucru se întâmplă pentru că angajatorii acceptă aplicațiile candidatilor fără să le verifice temeinic, doar pentru că au nevoie de angajați. Iar candidații profită uneori inserând informații “coafate” sau false în CV-uri. Este esențial ca orice manager și lider dintr-o companie să se asigure că angajează persoana potrivită de fiecare dată, deoarece așa se creează un cadru natural și de încredere înca de la începutul colaborării. O altă nouă provocare pentru angajatori este securitatea cibernetică. Digitalizarea și sistemele de lucru de la domiciliu presupun multa încredere în angajați pentru a păstra documentele importante în siguranță. Atunci când lucrează cu datele clienților, nu este neobișnuit pentru organizații să efectueze un background check al angajaților existenți pentru a se asigura că respectă politicile companiei și pentru a detecta potențialele amenințări la adresa siguranței datelor lor. Perioada de pandemie ne-a arătat că mobilitatea este, de asemenea, un aspect esențial al noilor angajați, așa că aproape fiecare companie locală sau internațională recrutează oameni din întreaga lume. Când analizați riscurile față de recompense, background screening-ul este o modalitate bună de a începe o relație transparenta și de încredere cu viitorul angajat. 


R: Cum a schimbat pandemia modul de lucru în companii?

 

RV: Trecerea companiilor la nivel global către zona de lucru remote sau hibrid a adus după sine o nevoie accelerată de transparență, încredere și potrivire la nivel de valori și cultură între angajați și angajatori. Ne așteptăm, ca în viitor, angajatorii să pună un accent și mai mare pe protecția companiei, a clienților și a asseturilor lor ca angajați, astfel că direcția de dezvoltare a background screening-ului ar fi transformarea într-un pas standard al procesului de recrutare și selecție. Parteneriatul nostru cu departamentul de HR aduce un plus de siguranță și autenticitate în construirea culturii interne atunci când se angajează oameni noi și susține transformarea organizațională și experiența angajatului.


R: Care sunt principalele provocări și oportunități aduse de procesul accelerat de digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?


RV: Nevoia de digitalizare globală și dezvoltarea intensă în multe sectoare industriale au condus la diversificarea nevoilor și așteptărilor angajatorilor cu privire la noi metode de lucru și instrumente eficiente în recrutare. Pentru noi, aceasta a însemnat dezvoltarea portofoliului de soluții și adaptarea procesului de screening la nivel european precum și integrarea sistemului intern de lucru cu platformele folosite de clienții noștri. 


Aceasta accelerare a adus după sine multe beneficii dintre care amintim siguranța datelor, transparența comunicării, creșterea gradului de onestitate între angajați și angajatori. Prin background checks, oferim o analiză a experiențelor profesionale ale candidatului și o privire de ansamblu asupra abilităților și atitudinilor sale pentru a înțelege daca se potrivește în noul rol și cultură organizațională. Serviciile noastre de background screening ajută clienții în atenuarea riscurilor de reputație, protejează echipa și aduc siguranța și transparența în cultura internă.


R: În ultimii ani v-ați extins activitatea și peste granițe. Care sunt diferențele și provocările atunci când faceți verificări și pe alte piețe?


RV: Ne adaptăm rapid la particularitățile țărilor, cadrul legislativ și specificul pieței muncii locale. Prin urmare, desfășurăm procesul de background screening în conformitate cu reglementările GDPR, a legislației specifice industriei și, totodată, în concordanță cu cerințele specifice ale clienților noștri. 


De asemenea, ne bucurăm de parteneriate cu furnizori internaționali de background screening, sprijinindu-ne, în special, în verificările din țările în care normele legislative pot fi provocatoare. Din 2013 am dezvoltat o rețea națională și internațională de parteneri instituționali și suntem membri ai Professional Background Screening Association (PBSA). Ne bucurăm de parteneriate sustenabile construite de-a lungul timpului, care au dus la extinderea și externalizarea acestui serviciu la nivel național și internațional.


R: Căror clienți va adresați preponderent?


RV: Din portofoliul nostru fac parte clienți cu preponderență din industriile de IT&C, Technology, BPO, Logistică, Pharma, Banking, însă ne adresăm tuturor sectoarelor de activitate. Dezvoltarea industriei de IT&C și BPO din ultimii ani a determinat nevoia de a implementa acest serviciu ca parte integrantă a procesului de recrutare și selecție, astfel că, mai bine de 40% din clienții noștri fac parte din aceste sectoare de activitate. Dacă la începutul activității noastre, piața din România a fost reticentă cu privire la acest serviciu, în prezent avem peste 60 de clienți la nivel national și european care au înțeles valoarea adăugată în procesele de recrutare și impactul pe care îl avem în eficientizarea activității și creșterea onestității în interiorul organizației lor.


R: Puteți cita câteva cazuri de succes care arată beneficiile serviciului de screening?


RV: Din studiile noastre interne reiese ca principalele motive pentru a face background checks sunt protecția și siguranța angajaților și clienților, îmbunătățirea procesului de recrutare și protecția reputației companiei. Cele mai multe nepotriviri apar la nivelul acurateței datelor din cv, a referințelor si a feedback-ului oferit de candidat, respectiv ceea ce verificăm cu foștii angajatori. Un caz pe care am dori să il împărtășim este despre onestitate și încredere. La o testare toxicologică pentru mai mulți din candidații clientului nostru, câteva dintre rezultatele acestora au fost pozitive.


Pe baza raportului pe care l-am prezentat Managerului de Resurse Umane, acesta a decis să continue faza de interviu cu acești candidați și să clarifice motivele din spatele informațiilor toxicologice. Candidații au discutat despre rezultatele pozitive, acestea fiind legate de tratamentul medicamentos pe care îl urmau. După terminarea tratamentului și reluarea analizelor, rezultatele acestora au ieșit negative.


Suntem bucuroși că recruterii nu au renunțat la candidați; dimpotrivă, au clarificat toate aspectele și au continuat procesul de recrutare. Însă, nu întotdeauna lucrurile sunt transparente. Într-un alt caz legat de onestitate, am descoperit o dispută profesională în istoricul de lucru al unui candidat, pe măsură ce am efectuat mai multe verificări cu privire la antecedentele legale ale candidatului.


Fostul angajator îl concediase. Iar candidatul a decis să conteste în instanță decizia de concediere, aspect despre care nu a vorbit la interviurile anterioare de recrutare când a avut șansa să clarifice cu Managerul de Resurse Umane. Prin urmare, ne-am simțit ușurați că ne-am sprijinit clientul în oprirea potențialelor fraude în cadrul organizației sale și ca am sprijinit echipa și cultura internă. Ne mândrim când clienții noștri beneficiază de o transparență ridicată și autenticitate în construirea culturii interne. Suntem bucuroși să sprijinim transformarea organizațională, experiența angajaților și dezvoltarea afacerilor. 


R: Care sunt principalele tendințe în industria în care activezi, la nivel local, dar și internațional?


RV: Printre motivele pentru care se face background screening la nivel internațional se numără protejarea și siguranța angajaților și a clienților, îmbunătățirea procesului de recrutare și, mai ales, protejarea reputației companiei. În anumite țări din UE și SUA, procesul de background screening este reglementat prin lege, astfel că ne dorim să facem primii pași înspre adaptarea legislației din România pentru a sprijini implementarea procesului. 


Există din ce în ce mai multă deschidere a companiilor către externalizarea anumitor servicii de HR, în speță, procesele complementare recrutării, pentru mai multă transparență și optimizarea resurselor interne. În Mindit Consulting, prin expertiza de background check, preluăm această nevoie de verificare a candidaților și susținem companiile să formeze relații transparente cu noii angajați și să creeze o echipă puternică încă de la începutul colaborării. Pe lângă screeningul standard, observăm un trend accentuat în ceea ce privește Social Media checks, screeningul colaboratorilor / freelancerilor și utilizarea Inteligenței Artificiale în procesele de recrutare și selecție. Odată cu această evoluție, focusul background screening-ului va fi să ofere o experiență adaptată și personalizată clienților și candidaților. O altă tendință a furnizorilor de screening este legată de educarea pieței în legătură cu acest serviciu ca practică obligatorie și integrată în procesul standard de recrutare


R: Sunteți într-un proces de expansiune. Care sunt planurile de dezvoltare?


RV: Ne propunem să creștem dimensiunea business-ului într-o manieră sănătoasă și sustenabilă în Romania și Europa, alături de clienți reprezentativi din fiecare sector de activitate și să devenim furnizorul principal de background screening din Romania. Cultura noastră organizațională susține diversitatea și flexibilitatea în gândire și ne dorim ca aceasta să inspire cât mai mulți profesioniști din comunitatea de HR. Suntem un partener de încredere spre a schimba România în bine. Scopul nostru este să aducem un plus de valoare comunității prin promovarea transparenței și eticii profesionale în mediul de afaceri și să aducem vizibilitate și în Sectorul Public.


R: Care sunt reperele care te ajută să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă? 


RV: Ne trăim valorile în fiecare zi în activitatea noastră și în relația cu partenerii. Împuternicim oamenii cu informații, sprijin și instrumente potrivite pentru a lua decizii bune. Îi facem să se apreciați, îi prețuim și creștem împreună. 


R: Sfat! Ce ai da mai departe că lecție de business? 


RV: Când îți schimbi perspectiva, totul se schimbă. Când faci schimbări în viață ta, fă-le cu toată inima și fii sincer și asumat! 


R: Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui să le citească un profesionist! 


Excepționalii – Malcom Gladwell, 

Atomic Habits – James Clear, 

Gândire rapidă, gândire lentă – Daniel Kahneman.