DESPRE

  • Bogdan Albu este un veteran al sistemului de brokeraj, având o experiență de aproape două decenii în brokeraj
  • Conduce astăzi Admirals România, unul dintre marii jucători pe piața globală de investiții cu un volum de tranzacționare lunară de aproape 70 miliarde dolari
  • Citiți un interviu interesant despre piața de brokeraj, provocările domeniului, despre evoluția brokerajului în era digitală dar și sfaturile unui broker profesionist

INTERVIU

Reporter (R): Conduci sucursala din România a uneia dintre cele mai mari companii de investiții și brokeraj din lume. Ce te-a recomandat pentru această poziție?

Bogdan Albu (BA): Deținând un background profesional divers de 18 ani în managementul oamenilor, dezvoltarea echipelor și a liniilor de business în companii multinaționale și locale, în anul 2019 mi-am început propriul business de consultanță în industria internațională de brokeraj și, de asemenea, m-am alăturat unui incubator și accelerator de afaceri, din postura de consultant independent pentru startup-uri.

În calitate de consultant în management, am lucrat cu firme internaționale de brokeraj precum Admirals, una dintre cele mai populare case de brokeraj din Europa, asistând Consiliul de Administrație al Companiei în managementul operațional al unei rețele de retail formată din 18 țări, de pe cinci continente. Începând de anul trecut, ocup și un rol interimar de director național în filiala locală a companiei.

Înainte de anul 2019, timp de 7 ani am lucrat în cadrul XTB, cea mai mare casă de brokeraj din ECE și a patra cea mai mare casă de brokeraj listată la bursă din lume. În toată această perioadă petrecută în XTB, cinci ani am coordonat cu succes filiala din România, în timp ce la începutul carierei mele în cadrul companiei, am coordonat departamentul de brokeri.

Înainte de XTB, am avut în mare parte o experiență antreprenorială, acesta variind de la coordonarea unor francizelor bancare și de asigurări ING, până la a fi partener într-o firmă de mediere și recuperare a datoriilor. Ca și crez personal, mi-am luat un angajament ferm să nu mă opresc din învățat pe tot parcursul vieții mele, precum și să încerc să ajut oamenii din jurul meu să-și atingă cel mai înalt potențial.

R: Companiile de brokeraj sunt pentru mulți o necunoscută. Ce ne poți spune despre Grupul Admirals?

BA: De la înființarea primei companii de brokeraj și investiții în anul 2001 sub denumirea Admiral Investments and Securities Ltd, grupul Estonian Admiral Markets și-a extins în mod continuu atât gama de produse, cât și prezența geografică. Începând cu anul 2021, cu ocazia celei de-a 20-a aniversări, compania a trecut printr-un proces de rebranding, schimbându-și numele în Admirals, proces menit să marcheze următorul pas în demersul companiei de a deveni un hub integrat de servicii financiare, prin introducerea de servicii de creditare și plăți. În prezent, serviciile companiei sunt accesibile în 113 țări din întreaga lume, istoria companiei reprezentând un parcurs continuu de creștere și inovație. Compania este de altfel una dintre puținele companii de brokeraj internaționale care au deschis o sucursală locală în România încă din anul 2008.

Admirals le oferă clienților săi nenumărate programe educaționale, ajutându-i să-și îmbunătățească cunoștințele de tranzacționare și să dezvolte strategii de investiții eficiente. Seminare regulate și webinare online gratuite – desfășurate în mai multe limbi diferite, inclusiv în limba română – oferă niveluri complete de formare și clarifică riscurile și oportunitățile din piețele financiare. O multitudine de cărți, pliante și articole despre tranzacționare, scrise într-o varietate de limbi diferite, oferă o introducere pentru începătorii în tranzacționare, și de asemenea, transmit noutăți și informații valoroase pentru traderii cu experiență.

Întregul grup Admirals numără un număr actual de peste 100000 de clienți înregistrați, dintre care 25000 de clienți se angajează în cel puțin o tranzacție pe lună. Toți clienții activi ating un volum mediu lunar de tranzacționare de 69 de miliarde de dolari (în valoare noțională). De asemenea, Admirals are un personal de peste 500 de persoane în întreaga lume.

R: Care sunt principalele tendințe in industria in care activezi, la nivel local dar si european si global?

În ultimii ani, industria internațională de brokeraj a cunoscut unele dintre cele mai accelerate rate de creștere din întreaga sa istorie modernă, de la finele celui de-al Doilea Război Mondial și până în prezent. Volatilitatea din primăvara anului 2020, urmată apoi de intervenționismul extins al Băncilor Centrale, au conturat trenduri clare în piață. Acest lucru a creat un mediu propice pentru clienții de retail, care brusc s-au trezit într-un scenariu cu dobânzi aflate la minime istorice, având totodată mai mult timp și mai mulți bani la dispoziție.

Contextul acesta i-a determinat să își direcționeze capitalul către burse, iar asta a însemnat în cele din urmă creșterea rulajelor companiilor de brokeraj și implicit o creștere a veniturilor acestor companii. Banii pe care brokerii i-au acumulat în perioada recentă sunt direcționați intern către integrarea și dezvoltarea unor tehnologii noi, majoritatea brokerilor internaționali investind deja de câțiva ani buni în big data, machine learning, sau blockchain.

O altă tendință pe care am observat-o este migrarea de la modelul clasic al funcționării unei case de brokeraj tradiționale, cu oameni în front desk, către modelul de tip “app”, în care interacțiunea dintre clienți și companie se petrece prin intermediul unor chatbots sau meniuri predefinite.

Ca și model operational, companiile de brokeraj încearcă să atragă resurse de oriunde din lume, profitând la maxim de platforme de freelancing precum Upwork, Freelancer.com, Guru.com, sau Fiverr. La nivel local, în România, numărul de investitori de la Bursa de Valori București s-a dublat în ultimii ani, iar acest ritm se estimează că va continua până în 2024-2025.

R: Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor în industria în care activezi?

BA: În România, numărul companiilor de brokeraj s-a redus de la an la an, de la începutul anilor 2000 și până acum 1-2 ani. Anul acesta auzim însă de noi companii de brokeraj care se lansează pe piața locală, ceea ce este un lucru îmbucurător, în ton cu tendințele despre care am discutat mai devreme. La nivel general, companiile de brokeraj se transformă în “one-stop-shops” de servicii financiare, încorporând în portofoliile lor servicii de plăți, creditare, economisire, migrând către modelul “fintech”, care este un hibrid între o bancă comercială, o bancă de investiții, și o aplicație mobilă.

R: Care au fost și sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi, de-a lungul Pandemiei?

BA: În general, brokerii au fost pregătiți pentru lucrul la distanță, deoarece introduseseră deja tehnologii noi în modelele lor de business. Atât personalul companiilor de brokeraj, cât și clienții acestora, au avut posibilitatea să acceseze rapid sistemele companiilor de la distanță.

Ceea ce a fost însă o provocare, a fost pierderea spiritului de echipă, transferul mai greoi de knowledge de la seniori la juniori, și creșterea rotației personalului. Companile și-au dezvoltat însă programe educaționale interne, folosind platforme de e-learning digitale, cum ar fi Mindflash, 360 Learning, Coursy, pentru a realiza un transfer mai facil de knowledge în cadrul companiilor.

R: Care sunt principalele provocări dar și oportunități pe care le aduce această regândire a modalității și a locației din care se desfășoară lucrul (work from home sau work from anywhere)?

BA: Ca povocare principală aș menționa riscul de burnout, care apare ca urmare a tendinței de a lucra fără pauze, mai exact se pierde acea delimitare între viața personală și cea profesională. Avem tendința să lucrăm până noaptea târziu, să fim mereu la dispoziția colegilor sau a managerilor. Dacă există și copii mici în preajmă, provocările pot fi chiar unele mai mari. Însă există cu siguranță și avantaje. Am văzut colegi mai tineri, fără copii, care au ales să se transforme în nomazi digitali, mutându-se temporar în țări exotice, sau alții care au ales să se mute cu părinții în provincie, pentru a economisi bani.

R: Care sunt principalele provocări și oportunități aduse de procesul accelerat de digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?

BA: Provocările vin în principal din zona securității cibernetice, în perioada recentă înregistrându-se un număr foarte mare de atacuri asupra instituțiilor financiare. Acest context cu oameni care lucrează remote, accesând serverele instituțiilor de la distanță, a creat un mediu prielnic pentru grupările de hackeri, care continuă să testeze sistemele de securitate ale băncilor și companiilor de brokeraj.

Oportunitățile vin din zona reducerii de costuri, unele companii renunțând la sediile fizice costisitoare și optând pentru variante mai mici și mai economice, deoarece suita de aplicații constând din platforme colaborative de management al proiectelor precum Jira, Asana, Microsoft Project + platforme de comunicare precum Teams, Slack, Zoom, facilitează funcționarea echipelor virtuale, permițând astfel o colaborare mai eficientă, ceea ce se traduce în cele din urmă într-o creștere a productivității.

R: Care reușești să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă în compania pe care o conduci?

BA: Totul începe prin recrutarea unor oameni potriviți, care să poată susține și dezvolta cultura organizațională. Menținerea unor oameni cu o atitudine nepotrivită, chiar dacă aceștia sunt foarte buni profesional, dăunează organizației pe termen mediu spre lung. Eu cred într-o structură organizațională fără multe niveluri de management, de tip flat, în care toți sunt în primul rând colegi, în care membrii echipei pot oricând veni cu idei noi sau pot pune sub semnul întrebării în mod direct ideile managerilor.

Citatul lui Albert Camus este foarte sugestiv în a descrie un astfel de mediu: “Nu merge în spatele meu, s-ar putea să nu conduc. Nu merge în fața mea, s-ar putea să nu te urmez. Mergi lângă mine și fii prietenul meu.”

R: Care sunt resursele tale de business și ziarele/revistele pe care le consulți în mod frecvent?

BA: Am abonamente și parcurg zilnic Ziarul Financiar, Wall Street Journal, Bloomberg, Harvard Business Review.

De asemenea, parcurg ForexFactory, Finviz, subreddit-ul r/econmonitor de pe platforma Reddit, Tradingeconomics, Uncle Stock.

R : Ce sfat și ce lecție de business ai da celor aflați la început de carieră :

BA: Ascultă-ți instinctul! Cele mai mari greșeli pe care le-am făcut la începutul carierei mele în business… și nu numai, au avut originea în nealinierea acțiunilor mele cu ceea ce știam și simțeam că este calea corectă de urmat în contextul respectiv.

R: Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui să le citească un profesionist!

BA: Joseph Campbell – Eroul cu o mie de chipuri, John Brooks – Aventuri din lumea afacerilor, Rolf Dobelli – The Art of Thinking Clearly, Zero to One – Peter Thiel.