Despre
Despre digitalizare: ”Guvernele nu sunt pregătite din punct de vedere tehnologic, infrastructural pentru situații extreme care afectează miliarde de oameni simultan. Mai pregătite pentru a-și sprijini clienții s-au dovedit unele corporații”
Despre management în situații de incertitudine: ”Într-o lume incertă, vor reuși doar companiile pregătite, care vor livra în mod cert excelența chiar și în cele mai neașteptate situații globale sau regionale. Situațiile complicate de orice tip de natură impun aceeași soluție universală și anume să devii mai bun”
Interviu
Reporter(R): Adrian Stoica este CFO și Managing Director al Siemens Mobility România, una dintre companiile fanion prezente în România. Ce ne poți spune despre omul Adrian Stoica și despre compania pe care o conduci?
Adrian Stoica (AS): Există un element care mă definește în totalitate și fără de care nu aș fi ajuns astăzi să dețin funcția de CFO și Managing Director în cadrul echipei Siemens Mobility România și de asemenea, fără de care nu aș fi acumulat experiența pe care o port cu mine zi de zi și anume pasiunea si dăruirea pentru meseria pe care mi-am ales-o. Ele au fost startul pentru toate lucrurile care mi s-au întâmplat de-a lungul anilor de profesie. Din ziua în care m-am alăturat aproape cu 10 ani în urmă, echipei de ingineri specializați în infrastructură feroviară și material rulant, pasiunea și entuziasmul s-au extins natural către acest domeniu care mă face să simt că am cea mai bună meserie din lume.
Am pornit pe
acest drum cu Facultatea de Management din cadrul Academiei de Studii Economice
din București, completată mai târziu cu un MBA Româno-Canadian în cadrul
aceleiași Universități, fapt care m-a ajutat sa acumulez informații mai mult
decât necesare despre conducerea unei companii.
Pe parcursul anilor, am reușit să înmagazinez în portofoliu o experiență de 17 ani în cadrul grupului de companii Siemens. Am ocupat funcții importante de conducere atât în România cât și în Austria, unde întotdeauna am avut ca obiectiv principal oferirea de noi perspective asupra modelului de afaceri al organizației și să aduc îmbunătățiri constante proiectelor de infrastructură.
De 4 ani ocup poziția de CFO și Managing Director în echipa Siemens Mobility România, unde îmi exercit rolul de a construi strategii cât mai eficiente pentru soluționarea provocărilor întâlnite în domeniul transportului feroviar.
Siemens Mobility este o companie administrată separat de Siemens AG. În calitate de lider în domeniul soluțiilor de transport de peste 160 de ani, Siemens Mobility își inovează constant portofoliul în domeniile sale principale: material rulant, automatizare și electrificare feroviară, sisteme la cheie, sisteme inteligente de trafic, precum și servicii conexe. Prin digitalizare, Siemens Mobility permite operatorilor de mobilitate din întreaga lume să facă infrastructura inteligentă, să crească valoarea în mod durabil pe parcursul întregului ciclu de viață, să îmbunătățească experiența pasagerilor și să garanteze disponibilitatea. În anul fiscal 2021, care s-a încheiat la 30 septembrie 2021, Siemens Mobility a înregistrat venituri de 9,2 miliarde de euro și a avut aproximativ 39.500 de angajați la nivel mondial.
R: Care sunt principalele tendințe in industria in care activezi, la nivel local dar si european si global?
AS: Principala
tendință este de creștere a domeniului. Tehnologiile de transport care să
asigure un nivel ridicat de fiabilitate și care să se conformeze simultan
cerințelor contextului climatic reprezintă viitorul, atât în Europa, și mai
ales la nivel global.
Datele arată
o creștere a interesului autorităților și al companiilor de a investi în
infrastructura de transport, pentru a-și maximiza capacitățile prin optimizarea
mobilității. Cu cât o entitate economică sau politică își transportă mai repede
și mai sigur bunurile dintr-un loc într-altul, cu atât va avea o productivitate
mai bună și o consolidare mai eficientă a întregii activități. Pentru a reuși,
este crucial să fii prezent într-un loc, la momentul potrivit. Doar cu un grad
ridicat de mobilitate poți realiza acest fapt. Oportunitățile există și vor
apărea mereu. Cum ajungi la ele? Aici este gradul ridicat de dificultate.
În ziua de
astăzi, valoarea nu mai este definită prin destinația pe care o poți atinge, ci
de viteza cu care o poți face. Așadar, mobilitatea reprezintă un domeniu de
viitor, deoarece crește exponențial șansele de succes, bunăstare și profit.
R: Care sunt
principalele oportunități pe care le vezi pe viitor in industria in care
activezi?
AS: Oportunitățile
principale reies din cursa digitalizării care a reînceput și care va ajunge la
apogeu în câțiva ani. Geopolitica, sferele de influență și balanțele de putere
sunt profund modificate de către nivelul de tehnologizare. Datorită acestui
fapt, infrastructura redevine o prioritate pentru mulți actori naționali și nu
numai, deoarece și piețele s-au schimbat profund.
Un alt aspect se referă la crizele din ultimii ani, care au demonstrat că guvernele nu sunt pregătite din punct de vedere tehnologic, infrastructural pentru situații extreme care afectează miliarde de oameni simultan. Mai pregătite pentru a-și sprijini clienții s-au dovedit unele corporații. Faptul că statele au realizat acest decalaj dintre capacitatea lor de reacție și gravitatea potențialelor problemele socio-economice, reprezintă o oportunitate de dezvoltare a digitalizării și mobilității. Doar prin prioritizarea sectoarelor care contează, statele vor reuși să rămână competitive și să asigure bunăstarea cetățenilor.
De exemplu: criza lanțului de aprovizionare a avut un impact major asupra activităților economice la nivel mondial și a afectat fiecare individ. Resimțim și acum efectele problemelor de acest tip, în inflație, scumpiri, limitări ale producției. Există cerere în creștere pentru orice, dar blocajele fac imposibilă livrarea. Problema este că acest tip de sincope pot apărea oricând, deoarece întreg sistemul economic global este bazat pe incertitudini. Așadar, într-o lume incertă, vor reuși doar companiile pregătite, care vor livra în mod cert excelența chiar și în cele mai neașteptate situații globale sau regionale. Cred că Siemens Mobility este o astfel de companie.
R: Care au
fost și poate mai sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care
activezi de-a lungul pandemiei?
AS: Pandemia a
reprezentat un moment important pentru a observa unghiurile mai puțin
vizibile din strategia noastră sau din
modul în care conducem acest business. Bineînțeles că a fost o provocare,
deoarece atunci când contextul se schimbă, în cele mai multe cazuri trebuie
gândite și implementate acțiuni noi. Provocările înseamnă, pentru o companie
flexibilă și adaptabilă, cercetare, îmbunătățire, maturizare și evoluție.
Principalele dificultăți s-au referit la nevoile clienților noștri. Acestea s-au schimbat temporar ca formă, dar nu ca esență. Oferind soluții de mobilitate într-o lume care a stat pe loc, în izolare, câteva luni – un an, am resimțit nevoia de a extinde sau transforma activitatea noastră. A trebuit să ne adaptăm schimbărilor care au avut loc în prioritățile clienților noștri. Bineînțeles că am încercat, și cifrele arată că am reușit, să ne orientăm pe noile îngrijorări și cerințe în activitatea noastră.
R: Cum a
schimbat pandemia modul de lucru în companii (compania ta sau alte exemple pe
care le cunoști)? Work from home sau work from anywhere vor deveni modele
funcționale și pentru viitor? De ce da, de ce nu?
AS: Pentru
Siemens Mobility, „work from home” sau „work from anywhere” făceau parte din
abordarea New Normal încă dinainte de începerea pandemiei. Ne-am dorit mereu să
le oferim angajaților noștri flexibilitate și mobilitate când vine vorba de
muncă, deoarece acestea sporesc performanța și implicarea. Nu este o condiție a
succesului să stai la birou opt ore pe zi, cinci zile pe săptămână. Dimpotrivă.
Cel mai important pentru oameni este să aibă control asupra activității lor și
mai multe opțiuni.
Cred că au
fost multe companii care s-au adaptat cu succes la provocările pandemiei și
cred că acest model „work from home/ anywhere” poate fi extrem de util, dacă
este bine implementat. Sunt sigur că viitorul va fi echilibrul dintre munca de
acasă și cea de la birou, deoarece ambele au avantaje și dezavantaje. De
exemplu: unii colegi se pot concentra mai bine de la birou, iar alți colegi
sunt foarte productivi dimineața, dar își pierd energia în trafic sau
parcurgând drumul de o oră sau două până la birou.
Aceste modele s-au dovedit deja funcționale și cred că vor fi adoptate de multe companii, deoarece vor reprezenta un standard de diferențiere pe care viitori angajați îl vor lua în calcul când vor alege o companie în defavoarea alteia. Cred că o schimbare de mediu are mereu rezultate pozitive asupra muncii, dacă se realizează la un interval potrivit.
R: Pandemia, război și criză economică în același timp. Ce decizii ai luat sau ai lua în compania ta pentru a face față provocărilor actuale? De ce? În opinia ta, cum putem reduce impactul acestor provocări la nivel de companie?
AS: Provocările
actuale se referă în principal la așteptările clienților și partenerilor.
Aceștia au nevoie ca noi să fim un partener de încredere, pe care se pot baza,
indiferent de dificultățile existente. Acest fapt înseamnă o necesitate de a
reuși să fim relevanți când ceilalți au nevoie de noi să performăm la cel mai
înalt nivel.
Putem reduce
impactul acestor provocări devenind din ce în ce mai utili pentru clienți și
parteneri, oferind soluții corecte, adaptate la prezent și muncind la capacitate
maximă. Totodată, capitalul uman este crucial în astfel de momente. O echipă
foarte bună se construiește în ani de zile, dar asigură o gestionare aproape
perfectă a situațiilor problematice.
Deciziile
pentru astfel de situații sunt pregătite cu mult înainte ca ele să fie necesare
și, cum am amintit și mai sus, este nevoie de oamenii potriviți care să le
implementeze. Fiecare companie are planificate din timp diverse planuri pentru
situații de acest tip. Conflictul din regiunea amintită există de câțiva ani,
timp în care ne-am pregătit din toate punctele de vedere pentru a implementa
acțiunile necesare într-un timp foarte scurt.
Bineînțeles
că aceste probleme au afectat și compania noastră, dar am știut mereu ce este
de făcut: centrarea pe cei care depind de noi și menținerea unei echipe de
profesioniști. Situațiile complicate de orice tip de natură impun aceeași
soluție universală și anume să devii mai bun.
R: Care sunt
principalele provocări și oportunități aduse de procesul accelerat de
digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?
AS: Cea mai mare
provocare a dezvoltării tehnologice a fost mereu înțelegerea cuprinzătoare a
efectelor pe care le va avea tehnologia asupra oamenilor și asupra intereselor
și drepturilor lor. Sunt multe exemple unde dezvoltarea accelerată aduce
prejudicii intereselor și libertăților indivizilor deoarece nu există
reglementări sau date suficiente despre efectele complete ale unei tehnologii
asupra societății. Aceasta este cea mai mare provocare a tehnologiei: niciodată
nu poți anticipa în totalitate în ce se va transforma și cum va fi folosită.
Firește ca digitalizarea are multe implicații pozitive, în primul rând în calitatea vieții oamenilor și aduce după sine multe oportunități. De exemplu, un pas important pentru reducerea aglomerației în cele mai importante centre urbane din Romania și a nivelului de poluare este asigurarea unei alternative viabile la transportul auto individual prin crearea unui sistem de transport public inteligent, bazat pe soluții digitalizate. Aceste soluții permit economii semnificative, deoarece eficientizarea rutelor permite operarea mai multor trenuri pe o rută, fără a fi nevoie de construirea unor linii noi. De asemenea, renunțarea la semnalele convenționale aduce după sine o reducere semnificativă a costurilor de întreținere. În acest fel, digitalizarea oferă oamenilor mai mult timp liber, aer curat și un transport accesibil ca preț, eficient și predictibil.
R: Care sunt reperele care te ajută să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă?
AS: În primul rând, pentru a dezvolta o cultură organizațională stabilă este necesar să cunoști foarte bine identitatea organizației și scopurile ei. Din acestea pornesc celelalte trăsături. Dar pentru a cunoaște cine este organizația ta, ai nevoie să înțelegi foarte bine persoanele cărora te adresezi prin activitatea ta. Este vorba despre clienți, parteneri, asociați, furnizori, toate părțile implicate. Având aceste date, îți poți răspunde la întrebările: „cine trebuie să fim astăzi?” și „cine va trebui să devenim mâine?”.
Răspunzând la aceste întrebări, poți armoniza cultura organizațională, mesajele cheie, valorile pe care le transmiți angajaților și poți selecta și forma eficient noii colegi. În ceea ce privește atmosfera de lucru prietenoasă, aceasta este o necesitate. Nu putem performa într-un mediu ostil și nu le putem cere angajaților să aibă rezultate într-un mediu toxic. Este imposibil. Pentru a crea o cultură stabilă, echipa de management la cel mai înalt nivel trebuie să identifice permanent și chiar să testeze climatul organizațional și care sunt cele mai performante, adaptate la context și potrivite valori pentru acea companie. Se poate întâmpla ca un departament să aibă rezultate mai bune și constante în comparație cu altul. În această situație, managementul trebuie să afle ce stă la baza acestui succes și să afle dacă extinderea modelului ar avea rezultate pozitive sau nu. Cultura organizațională omogenă și stabilă este asigurată prin faptul că depunem eforturi ca oamenii potriviți să lucreze alături de noi și să ne perfecționăm constant, împreună.
Pentru a menține un mediu prietenos, încerc mereu să subliniez că aproape nimic nu trebuie să fie personal în contextul profesional. Lucrăm în cadrul unei afaceri de top. Factorii externi sunt obiectivi. Aproape totul este obiectiv când ne gândim la performanță. Divergențele personale sunt imposibil de evitat, dar trebuie limitate. Sunt mulți factori care contribuie la neînțelegeri, dar cred că cea mai mare problemă este că membrii organizației renunță la chestiunile obiective și trasează indicatori personali, scopuri și obiective personale. Eu aleg și îmi încurajez colegii să se trateze fiecare de pe poziția de expert în domeniul său, pe aria sa.
Este de înțeles că uneori petrecem mai mult timp la muncă decât acasă și tindem să luăm totul personal, dar locul de muncă trebuie să fie un mediu caracterizat de profesionalism, bune maniere, respect reciproc și o oarecare distanțare față de impulsuri și conflict. Cred că atunci când intri în birou trebuie să renunți la bagajul personal și, pe cât posibil, să te detașezi de viața personală.
R: Sfat! Ce ai da mai departe ca lecție de business?
AS: Cea
mai importantă lecție de business este aceea că o entitate economică nu va
reuși să obțină profituri sau să reziste în piață decât dacă găsește acel ceva
pe care nicio altă entitate nu îl poate face la fel sau nu îl poate oferi.
Altfel spus, cele mai importante întrebări sunt: „cui pot oferi ceva unic sau
rar?” și „ce le pot oferi eu acelor grupuri?” Este important să te gândești la
toate persoanele cărora ai vrea să te adresezi prin activitatea ta și la cum ar
putea fi îmbunătățite sau transformate complet lucrurile pe care le vor. Apoi
trebuie să înțelegi dacă ai putea să le oferi mai mult sau mai bine decât
primesc deja, și în ce fel ai putea realiza acest fapt. Există două căi:
identificarea publicului ideal pentru o soluție sau găsirea soluției ideale
pentru un public. În ambele cazuri vorbim despre un business care va reuși.
Succesul constă atunci, în a găsi segmentul de piață potrivit și de a oferi
valoarea pe care nimeni altcineva nu o poate livra acum sau peste câțiva ani.
Tinerilor
le-aș spune că este foarte important să înțeleagă din timp ce le pot oferi ei
celorlalți. Trebuie să se întrebe: „ce lipsește în această lume și pot completa
eu?”, așa vor genera valoare acolo unde nu există, sau „ce poate fi transformat
în ceva mai bun și eu am viziunea potrivită pentru aceasta?”, așa vor genera
valoare adăugată. Valoarea este cheia succesului economic și social.
Bineînțeles,
mimetismul este o cale mai accesibilă și mai rapidă către succes decât
inovația. Dacă ești foarte bun în a oferi ceva ce deja există în piață ca
soluție, vei avea șanse de succes deoarece competiția pe același segment și pe
același produs aduce beneficii pentru toate părțile implicate. Așa că,
tinerilor, dacă vă pricepeți la ceva, nu ezitați să faceți ce deja fac alți
oameni de succes, din teama de a nu fi originali, deoarece competiția prinde
bine oricui și dezvoltă domeniul exponențial. Activitatea ta va fi originală,
deoarece este realizată și transformată de către personalitatea și viziunea ta,
deși pornește din ideea sau activitatea altcuiva.
Este
loc pentru toată lumea, iar dacă nu aveți loc, faceți-vă loc. Cum? Fiind
orientați pe viitor, pe mai mult, pe mai bine, pe mai rapid. E datoria voastră
să optimizați lumea în care veți crește, pentru că voi simțiți cel mai bine
decalajul dintre ce este și ce ar putea fi.
Sunt
de părere că, principalul factor care unește o comunitate și care, de asemenea,
îi dă sens, este scopul. Atunci când știi unde te îndrepți și care îți sunt
așteptările, lucrurile în jurul tău capătă sens și se dezvoltă la intensitate
maximă. În mediul de business, este necesar să faci lucrurile să se întâmple și
nu este neapărat o lecție, ci mai degrabă este un obiectiv după care să ne
ghidăm. În companii, liderul își asumă cu interes și rolul de execuție, astfel
că este important să ai o atitudine constantă și să fii deschis la schimbare,
încât obiectivele stabilite să fie transpuse in proiecte. Consider că este
singura, dar și sigura cale generatoare de rezultate. În business, strategia
bine gândită în lipsa acțiunii exemplare este o pierdere de timp și o irosire a
capacității unei echipe de a conduce compania către rezultate maxime.
Cred cu tărie că și deschiderea la schimbare reprezintă o cale de acces spre eficiență și rezultate favorabile. În zilele noastre și în ritmul alert cu care lucrurile iau amploare în jur, să aspiri la schimbare nu doar că este o lecție, ci este o lecție obligatorie ce trebuie să stea în mintea tuturor celor care își doresc dezvoltarea continuă.
R: Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui sa le citească un profesionist! De ce?
AS: Sunt foarte
multe cărți de actualitate care reprezintă surse bune de cunoaștere, dar de
multe ori simt nevoia să mă întorc la autorii cu care am crescut și nu neapărat
care au legătură cu domeniul meu, cum ar fi Good to Great al lui Jim Collins.
Cred că, învățând în permanență, îți poți deschide cu lejeritate ușa către noi
oportunități. În domeniul tehnologiei și al digitalizării, procesul de
schimbare este întotdeauna prezent, astfel că, o minte antrenată prin învățare
va face față cu brio provocărilor complexe.
Cu siguranță,
pe lista de activități a unui lider trebuie inclusă aprofundarea în permanență,
fără de care multe dintre personalitățile marcante nu ar fi ajuns să deprindă
roluri cruciale într-un mediu de business. Pentru a excela într-un domeniu
precum tehnologia, resursele care stau la bază sunt învățarea continuă,
disciplina și perseverența, din punctul meu de vedere, acțiuni care fac
diferența și te țin stabil pe parcursul drumului.
Cărțile pe care le recomand oricui dorește să se dezvolte sunt:
„Good to Great”, o carte de business, scrisă de către Jim Collins. Aceasta este o carte despre performanța managementului și managementul performanței, explicată într-un mod care aduce efectiv atenția asupra rezultatelor pe termen lung.
O altă carte se numește „Homo Deus”, scrisă de Yuval Noah Harari, o carte despre istoria și despre viitorul omenirii. Un vizionar care ne aduce în prim plan o versiune posibilă a viitorului omenirii, unde digitalizarea are un rol important.
„Liderii mănâncă
ultimii”, scrisă de către Simon Sinek. O carte despre leadership, generații
și people management.