Despre

 

Născută în Belgrad, Marija Starcevic a lucrat peste trei ani în România în cadrul companiei Siemens Mobility, timp în care a urmat aici și programul MBA Româno-Canadian. Experiența sa profesională a continuat cu poziții de conducere în companii de top. Acum lucrează în Germania în cadrul Yunex, o companie care se ocupă de sisteme de soluții și monitorizare a traficului
Vă invităm să citiți un interviu fascinant cu un profesionist în domeniul său, o persoană ajunsă la maturitate profesională și ale cărei sfaturi de business sunt foarte prețioase

” Fii curios, fii autentic și fidel cu tine însuți, fii gata să greșești și să nu știi totul, fii deschis să înveți”, spune Marija

Interviu

Reporter (R): Ai o carieră impresionantă, cu poziții de conducere în companii de top și cu experiențe de lucru în mai multe țări, printre care și România. Ne poți spune cine este Marija Starcevic și care este parcursul tău profesional?


Marija Starcevic (MS): Adevărata mea călătorie profesională a început după absolvirea Facultății de Economie a Universității din Belgrad, când m-am alăturat departamentului de audit al companiei KPMG. Aceasta a fost prima mea întâlnire cu mediul corporativ, în care am petrecut 3,5 ani intensi și cu siguranță incitanți.

În această perioadă, am făcut parte din angajamente de audit și proiecte de due diligence pentru companii care lucrează în diverse industrii, de la alimentație și băuturi, industria auto, fabrici de producție, companii de petrol și gaze, până la diferite tipuri de ONG-uri. Am obținut informații valoroase despre modul în care funcționează toate aceste industrii diferite, cu ce riscuri și provocări se confruntă. În plus, am avut ocazia să călătoresc prin țări din regiunea Balcanică, să cunosc și să lucrez cu oameni minunați de la care am învățat multe și am dezvoltat prietenii care sunt încă puternice.


După o experiență incitantă în audit, în iunie 2011, îmi continui călătoria profesională într-un mediu de lucru ușor diferit al Siemens d.o.o. Belgrad. La acea vreme, Siemens opera în sectoarele Industrie, Mobilitate, Energie, Industria Sănătății și, de asemenea, avea o mare fabrică de motoare în Subotica în cadrul operațiunilor sale. Am petrecut doi ani în departamentul central de control financiar în rolul de analist/controller financiar, fiind responsabil de raportarea financiară și controlul pentru toate aceste segmente de business. În 2013, trec la business controlling, în calitate de Country Division Controller/CFO pentru Mobility business division a companiei Siemens din Belgrad. Următorii 4-5 ani în acest rol mi-au adus atât de multe provocări noi, experiențe și învățături valoroase. Nu mai eram „doar” responsabil de crearea și analizarea rapoartelor companiei, ci acum influențam activ rezultatele din acele rapoarte, luând decizii de afaceri împreună cu CEO-ul diviziei, participând la licitații de proiecte, negociind contracte cu partenerii noștri de afaceri, gestionând execuția pentru proiecte complexe de infrastructură în domeniul industriei de management al traficului feroviar și rutier. Pentru mine, aceasta a fost un fel de experiență la nivelul următor în cariera mea profesională, un salt calitativ mare către „lumea reală a afacerilor”.


Următorul meu capitol, și mai interesant, începe în toamna anului 2017, când mă alătur echipei Siemens Mobility din România, ca Manager de Proiect Comercial pentru proiecte mari de infrastructură feroviară. Această oportunitate a venit destul de neașteptat și nu a fost ceva pe care l-am căutat în mod proactiv. Aceasta a fost prima mea experiență de viață și de muncă în străinătate.

Noul rol și-a asumat responsabilitatea comercială pentru volume de proiecte de zece ori mai mari decât ceea ce am gestionat în Serbia, de aceea acesta a fost un aspect al creșterii și experienței mele profesionale. Un alt aspect a fost despre învățarea de a colabora și de a crea relații de încredere într-un mediu nou, străin, în care învățarea limbii locale a fost cu siguranță un avantaj. Și așa, am petrecut trri ani și jumătate frumoși trăind și lucrând în București. Orasul care se simte ca acasa, din prima zi in care am ajuns acolo. Desigur, adaptarea și integrarea culturală a durat ceva timp, atât pentru colegi, cât și pentru mine; invățând limba română, creând și dezvoltând relatii deschise si de incredere cu colegii, fiind acceptată ca parte a echipei lor; precum și construirea unei vieți plăcute în afara muncii. Nu este deloc ușor, dar merită fiecare moment.

 

În acest timp petrecutîn România, am reuțit să abordez mai ușor proiecte lecomplexe, care mi s-au părut puțin copleșitoare în primă etapă. Dar mai mult decât atât, am reconfirmat importanța și valoarea construirii unor relații de încredere și de încredere cu colegii/membrii echipei, creând o atmosferă sigură pentru ca subiectele să fie comunicate deschis și problemele rezolvate în cadrul echipei, într-un mod care să protejeze toți membrii echipei în loc de a căuta vinovaţi şi modalităţi de a-i pedepsi. Cred că doar într-un astfel de mediu de lucru, oamenii pot fi motivați să dea tot ce au mai bun, să se bucure de ceea ce fac și să fie mândri de compania/echipa în care se află.

 

Pe lângă experiența mea profesională în domeniul infrastructurii feroviare din România, am avut plăcerea de a mă angaja într-un program EMBA româno-canadian de doi ani, organizat de ASE/BBS și UQAM. Aceasta a fost o experiență destul de valoroasă, atât din punct de vedere educațional, cât și personal, deoarece am avut ocazia să avem cunoștințe împărtășite de cei mai stimați profesori din ambele universități din București și Montreal. În plus, am întâlnit oameni minunați, inteligenți, ambițioși și creativi care lucrează în diverse ramuri ale industriei, cu care am construit prietenii frumoase. Situația de pandemie globală ne-a creat un pic de probleme în ultimul semestru al programului, cu sesiuni extinse de weekend online și, din păcate, nu ne-a permis să mergem pentru o vizită de studiu atât de așteptată la UQAM din Montreal. Dar una peste alta (și sunt sigur că vorbesc în numele tuturor colegilor mei) am fost foarte fericiți și recunoscători când am absolvit și am reușit să improvizăm o mică ceremonie de sărbătoare în octombrie 2021 (respectând toate regulile de restricție COVID la timp).

 

Ca un comentariu general în acest sens, aș recomanda cu căldură orice fel de studii internaționale EMBA sau programe similare, care se potrivesc cu interesele și capacitățile indivizilor și poate chiar să le întindă puțin. După părerea mea, aduc o experiență valoroasă de învățare oamenilor care au deja o experiență de lucru solidă. Își extind perspectiva și percepția asupra oportunităților de afaceri, stimulează creativitatea și gândirea ”out of the box”. În plus, ele susțin dezvoltarea personală a fiecărui individ, ceea ce văd și un beneficiu foarte important.

 

După încheierea contractului meu în România, călătoria mea profesională continuă în Germania, unde mă alătur departamentului R&D al unității de afaceri ITS al Siemens Mobility în aprilie 2021 ca șef comercial al departamentului la nivel global. În ceea ce privește ultimii ani ai carierei mele în Siemens, rămân în domeniul managementului traficului, cu toate acestea, de data aceasta, accentul se trece la soluții de management al traficului rutier urban și interurban în loc de infrastructura feroviară. Și, în plus, am șansa de a afla mai multe despre subiectele agile, scrum și SAFe, relevante pentru cercetarea și dezvoltarea de produse (atât hardware, cât și software) care permit gestionarea inteligentă, sigură și durabilă a traficului în orașe și pe drumurile din jurul orașului. lume.

 

Între timp, departamentul nostru ITS (Intelligent Traffic Management Systems) a trecut printr-un proces de reorganizare, adică a fost transformat din organizația globală Siemens Mobility într-o entitate juridică separată, cu un nou nume – Yunex Traffic; și, de la 1 iulie 2022, tot cu un nou proprietar, holdingul italian Atlantia. Această schimbare de proprietate reprezintă o etapă semnificativă pentru întreaga companie ITS/Yunex, care se așteaptă să permită un impact pozitiv pe piață în viitorul apropiat. Cu siguranță, activitățile de pregătire pentru separarea și schimbarea proprietății au afectat și dinamica noastră zilnică de afaceri și activitățile din ultimul an.

Pe lângă procesul de reorganizare, acest nou rol global (de responsabilitate) mi-a extins în mod firesc comunicarea și colaborarea cu colegi din diferite regiuni, cum ar fi Marea Britanie, SUA, India, Cehia, Spania, China etc. M-am trezit bucurându-mă foarte mult de aceste multiple interacțiuni culturale și colaborări și, din nou, recunoașterea valorii de afaceri de a stabili relații de încredere și de încredere, colaborare și comunicare, peste granițele țării, într-un mediu de afaceri online mai prezent.

 

Câteva cuvinte despre traficul Yunex:

 

Yunex Traffic este lider global al tehnologiei inteligente de management al traficului. Oferă cel mai larg portofoliu de soluții end-to-end pentru controlul și managementul adaptiv al traficului, automatizarea autostrăzilor și a tunelurilor, precum și soluții inteligente pentru V2X și taxare de pe piață. Cu peste 3.100 de angajați în întreaga lume, permite orașelor, autorităților de autostrăzi și operatorilor de mobilitate să facă rețelele rutiere și flotele inteligente, să sporească siguranța și să crească valoarea în mod durabil pe parcursul ciclului de viață. Acesta operează pe piețele din Europa, Marea Britanie, America de Nord și de Sud, Asia și Australia. 


R: Care sunt principalele tendințe in industria in care activezi, la nivel local dar si european si global?

 

MS: Piața globală de management al traficului se află într-o fază de creștere care este susținută de creșterea populației urbane, creșterea numărului de vehicule și infrastructura insuficientă, creșterea problemelor de congestionare a traficului, creșterea preocupărilor legate de siguranța publică, inițiative guvernamentale pentru gestionarea eficientă a traficului și dezvoltarea orașelor inteligente în multe părți a lumii.

Majoritatea jucătorilor de pe piață au adoptat strategii de creștere prin activități de fuziuni și achiziții, diferite tipuri de parteneriate și colaborări, precum și prin lansări de noi produse inovatoare pentru a-și extinde ofertele de afaceri și a-și lărgi baza de clienți.


Accentul principal este furnizarea de soluții care gestionează comportamentele de trafic în timp real prin utilizarea rețelei de tehnologii. Aceste tehnologii includ senzori, camere inteligente, GPS, etc. care permit un flux fluid al traficului, care în cele din urmă ajută la reducerea aglomerației și a problemelor majore de trafic. Se estimează că Europa deține cea mai mare cotă a pieței de management al traficului, urmată de regiunile SUA și Asia Pacific. 


R: Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor în industria în care activezi?


MS: Toți factorii menționați anterior care contribuie la creșterea generală a pieței sunt, după părerea mea, principalele oportunități care modelează viitorul industriei de management al traficului la scară globală. Toate cele patru segmente de afaceri care există în prezent vor rămâne relevante în viitor, oferind o abordare holistică a infrastructurii de transport, probabil cu un nivel ușor diferit de investiții alocat între ele:

•  Soluții de management al traficului precum semnalizare inteligentă, analiză și supraveghere a traficului, ghidare rutieră și optimizare a rutei

•  Componente hardware cum ar fi plăci de afișare, senzori, camere de supraveghere

•  Servicii de consultanță, instalare și integrare, suport și întreținere

•  Sisteme adaptive de control al managementului traficului, managementul controlului traficului urban, modelarea predictivă a traficului, detectarea incidentelor, sistemele de management de mediu și alte sisteme de management al traficului


O altă oportunitate importantă pentru creșterea industriei de management al traficului este legată de Mobility as a Service (MaaS). Acest concept transformă soluțiile de transport către un serviciu la cerere. În loc ca persoanele fizice să dețină și să opereze propriile vehicule, furnizorii MaaS oferă opțiuni de transport atunci când și unde utilizatorul le solicită. În acest caz, Yunex, precum și alte companii de gestionare a traficului, lucrează pentru a crea un punct de contact pentru utilizatorul rutier, oferind o aplicație pentru toate modelele, toate ofertele de mobilitate și toate plățile și rezervările. Toate aceste soluții inteligente nu ar putea fi posibile fără utilizarea noilor tehnologii precum cloud computing, dispozitive edge și AI, comunicații Wi-FI/5G, care permit procesarea algoritmilor complecși și a datelor în timp real, în cele mai optime configurații și internet rapid. comunicare. 


Toate aceste soluții inteligente nu ar putea fi posibile fără utilizarea noilor tehnologii precum cloud computing, dispozitive edge și AI, comunicații Wi-FI/5G, care permit procesarea algoritmilor complecși și a datelor în timp real, în cele mai optime configurații și internet rapid. comunicare. 


R: Care au fost și poate mai sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi de-a lungul pandemiei? A reprezentat pandemia doar o provocare sau a fost și o oportunitate? În ce fel?

 

MS: Provocările bine cunoscute apărute în timpul pandemiei de COVID19, care au afectat puternic economiile și industriile de pe tot globul, sunt, de asemenea, relevante pentru domeniul industriei de gestionare a traficului:


  •creșterea nivelului general al costurilor, rate mai mari ale inflației, costuri salariale mai mari care trebuie să compenseze creșterile generale ale prețurilor pentru a păstra angajații

•  încetinirea pieței și ratele ridicate de îmbolnăvire, lacune și reduceri în activitățile operaționale, transferând astfel veniturile către perioade ulterioare

• scăderi generale în lanțul de aprovizionare, întârzieri de livrare, creșteri ale costurilor, indisponibilitatea componentelor critice ale produsului; provocând atât riscul financiar, cât și reputațional, de penalități ale clienților pentru nelivrare sau livrare întârziată

 clienții reticenți să accepte o parte din creșterea totală a costurilor din partea lanțului de aprovizionare, ceea ce duce la marje de profit mai mici ale companiei în comparație cu cele standard prepandemic


Pe lângă aceste provocări macroeconomice generale, mai aveam câteva care erau specifice companiei:


•  lipsa personalului calificat de lucru pe teren – tehnicieni de service și personal de instalare pe șantier (mulți oameni nu mai doresc să lucreze pe teren, din cauza riscului de infectare cu COVID, dar preferă alternative de muncă la domiciliu)

•  Piața dezvoltatorilor SW a devenit și mai globalizată, crescând posibilitățile de angajare pentru dezvoltatorii SW calificați, permițându-le să aleagă locurile de muncă cele mai bine plătite oriunde în lume, devenind astfel independenți de standardele lor locale ale pieței muncii -> acest lucru provoacă fluctuații mari a experienței și dezvoltatori SW cu înaltă calificare, care nu pot fi păstrați cu ușurință decât dacă li se oferă o creștere substanțială a nivelului salarial 


R: Cum a schimbat pandemia modul de lucru în companii (compania ta sau alte exemple pe care le cunoști)? Work from home sau work from anywhere vor deveni modele funcționale și pentru viitor? De ce da, de ce nu?

 

MS: Ca și pentru multe companii din întreaga lume, și în Yunex, conceptul de lucru la domiciliu a devenit un nou standard de lucru („noul normal”) în ultimii 2 ani. De cele mai multe ori, restricții severe (măsuri 3G și altele asemenea) au fost incluse în majoritatea locațiilor companiei din întreaga lume, iar munca s-a făcut în mod predominant de acasă, ori de câte ori a fost posibil. Cu câteva luni în urmă, compania a comunicat oficial conceptul de lucru flexibil, care permite angajaților să își combine timpul de lucru atât la birou, cât și de acasă cc 50%:50%. Cel mai probabil, acest model va continua mai mult timp în viitor, deoarece s-a dovedit a fi o soluție eficientă atât pentru companie, cât și pentru angajați. Compania își propune să își reducă spațiul de birouri, pentru a-și reduce costurile de închiriere. În același timp, conceptul de birou comun este încă utilizat pe scară largă. În plus, mulți dintre colegii mei de aici în Munchen încă preferă să lucreze de acasă și, prin urmare, vin rar la birou.  


R: A afectat războiul din Ucraina industria în care activezi? În ce fel? Care consideri că este cea mai potrivită atitudine a unui manager în situații imprevizibile ca aceasta? Cum putem pregăti compania pentru a face față unei situații cu impact major și care se află în desfășurare, cu opțiuni deschise?

 

MS: Compania noastră nu are o activitate specifică în Ucraina, așa că nu a existat un impact direct/imediat asupra angajaților, sediilor sau activităților sale de afaceri. După cum s-a menționat deja, inflația globală, creșterea prețurilor la gaze și carburanți a determinat creșteri multiple ale bazei totale de costuri ale companiei, fără posibilitatea semnificativă de a transfera această creștere a costurilor către clienți într-o perioadă scurtă de timp.

Buna înțelegere a dinamicii economiilor globale și a piețelor, precum și nivelul ridicat de rezistență și conștientizare personală, contribuie la încrederea și încrederea în managementul companiei că sunt capabili să răspundă în mod adecvat tuturor provocărilor și să păstreze sănătatea companiei chiar și în aceste vremuri imprevizibile. 


R: Pandemia, război și criză economică în același timp. Ce decizii ai luat sau ai lua în compania ta pentru a face față provocărilor actuale? De ce? În opinia ta, cum putem reduce impactul acestor provocări la nivel de companie?

 

MS: Este foarte dificil să răspund în mod adecvat la această întrebare, deoarece experiența și cunoștințele mele se limitează la o companie care, în comparație cu alte industrii și companii, este încă nu atât de puternic afectată de toate provocările menționate, într-un sens pe care încă reușește să păstreze volumele sale de afaceri și profiturile într-un interval acceptabil. 

 

R: Care sunt principalele provocări și oportunități aduse de procesul accelerat de digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?

 

MS: Înstrăinarea/izolarea oamenilor, o văd ca fiind cea mai mare provocare a erei digitalizării, în general. Digitalizarea a permis oamenilor să se conecteze virtual unii cu alții, indiferent de distanța geografică reală dintre ei. Astfel, a făcut posibil ca companiile să-și deruleze business-ul prin Teams, Zoom sau alte aplicații de comunicare larg utilizate, fără probleme mai mari. S-a dovedit că angajații nu trebuie să stea cu totul în spațiul de birou pentru ca afacerea să funcționeze, proiectele să fie gestionate, veniturile și profiturile să vină.

Mulți angajați au recunoscut biroul acasă ca o nouă zonă de confort, care le-a permis o calitate mai bună a vieții, permițând mai multă flexibilitate.


Pe de altă parte, există o mulțime de angajați care s-au confruntat cu dificultăți, deoarece sunt atât părinți care lucrează cu copii care nu pot merge la grădiniță (în timpul blocării), cât și copii care au și cursuri online. În ambele cazuri, toți acești oameni și-au pierdut legătura reală cu colegii și colegii lor de echipă, care, după părerea mea, poate exista doar atunci când oamenii împărtășesc același spațiu de lucru, își schimbă gândurile și legăturile în timpul cafelei sau în pauza de prânz sau în altă echipă.  În plus, comunicarea față în față și întâlnirile sunt încă o opțiune preferată pentru mulți oameni pentru a comunica subiecte și decizii sensibile și/sau importante. De asemenea, venirea la birou și întâlnirea cu colegii îi face pe angajați să se simtă mai implicați și mai conectați la obiectivele companiei și să se simtă ca o parte importantă a organizației. Acesta este, de asemenea, un factor semnificativ de motivare și implicare a angajaților. 

Numărul tot mai mare de probleme de sănătate mintală, de oameni care se confruntă cu izolarea și singurătatea din cauza lipsei de contacte sociale, frica de a fi infectați cu virusul, persoanele cu sindrom de epuizare, este, de asemenea, ceva ce nu ar trebui luat ca un lucru firesc atunci când vorbim despre bunăstarea angajaților, motivația acestora și gradul lor de implicare. 


R: Care sunt reperele care te ajută să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă?


MS: În primul rând, trebuie să existe o potrivire între stilul de conducere managerială și cultura organizațională. Cu alte cuvinte, managementul trebuie să fie dispus să aibă acest tip de cultură și atmosferă de lucru în cadrul propriei organizații. În plus, trebuie să fie capabili să trăiască activ acea cultură și să dea exemplu pentru toți ceilalți angajați – cu alte cuvinte, să aibă abilitățile și capacitățile potrivite. În al doilea rând, structura organizațională generală, nivelurile ierarhice și procesele interne trebuie să susțină colaborarea și comunicarea directă între toți angajații din cadrul companiei – manageri accesibili direct pentru comunicare pentru toți angajații. Este de preferat să nu avem prea multe niveluri ierarhice pentru că este de preferat o structura organizatorică slabă decât una piramidală și de asemenea este de dorit evitarea efectului sylos între diferitele departamente organizaționale.


Valorile companiei trebuie comunicate într-o manieră clară și transparentă angajaților. În plus, inițiativele și obiectivele strategice trebuie să fie în concordanță cu valorile companiei. Odată atinse, obiectivele și succesele companiei ar trebui sărbătorite. Nu în ultimul rând, pe măsură ce oamenii determină comportamentul organizațional, selecția angajaților ar trebui făcută astfel încât să meargă pentru oameni care împărtășesc aceleași valori ca cele prioritizate de companie. 


R: Care este revista de business/site-ul de știri economice pe care o/îl consulți în mod frecvent? De ce? Ce consideri că lipsește din piața actuală de media economică?

 

MS: Nu am preferințe speciale față de o anumită revistă sau site de știri economice, pe care le consult în mod regulat. În funcție de interesul față de un anumit subiect, găsesc informații utile din diferite surse de internet, LinkedIn, articole Harward Business Review și multe altele. În ultimul timp, citesc mai multe despre cele mai recente tendințe în organizațiile DevOps și FinOps și despre conceptele agile aferente care sunt relevante pentru organizația DevOps în care lucrez în prezent.

 

R: Sfat! Ce ai da mai departe ca lecție de business?

 

MS: Totul în muncă, ca și în viață, este un proces constant de învățare, indiferent de experiența anterioară, indiferent de vârstă. Și, cu cât mai devreme înțelegem și acceptăm acest fapt; mai puțin supărătoare, mai distractivă și mai plăcută va fi călătoria noastră. Fii curios, fii autentic și fidel cu tine însuți, fii gata să greșești și să nu știi totul, fii deschis să înveți. Iubește ceea ce faci și nu iei viața/munca prea în serios.

 

R: Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui să le citească un profesionist! De ce?

 

MS: Personal, îmi place foarte mult să citesc cărți și să ascult podcasturi și/sau discuții TED ale unor autori moderni precum Adam Grant, Brene Brown, Simon Sinek, care sunt considerați în zilele noastre drept creatori de tendințe pentru noi abordări de leadership mult mai umane. Acești autori aduc subiecte „soft” în lumina fazei de afaceri. Ei scriu, vorbesc și aduc mai multă atenție subiectelor precum empatia, vulnerabilitatea, curajul de a fi autentic și imperfect, locuri de muncă semnificative, conducere umilă/servitoare, importanța sănătății mintale, conștientizarea emoțională și inteligența emoțională etc și le îmbină frumos cu cele moderne concepte organizaționale și de conducere. Nu le văd ca contrazice (cu) strategiile generale de afaceri, ci mai degrabă aduc noi perspective asupra modului în care aceste strategii pot fi implementate într-un mod mai uman și, prin urmare, le completează, într-o anumită măsură.


Exemple de cărți:


Liderii mănâncă ultimii, Începeți cu de ce – Simon Sinek

Dă și ia, Gândește-te din nou – Adam Grant

Îndrăznește să conduci – Brene Brown