ABOUT

  • Cu o experiență impresionantă de business, Beatrice Chiș este Marketing Director ETi Internațional și coordonează strategia de marketing a unei companii cu prezență în peste 40 de țări și încasări de 1,3 miliarde dolari.
  • ”Ce poate face un manager bun în situații de criză? În primul rând, să nu se panicheze. Trebuie acționat cu calm, rațional, dar prompt și eficient. Flexibilitatea și curajul de a schimba rapid traiectoria, dacă așa cere contextul, sunt alte două atitudini câștigătoare”.
  • Vă invităm să lecturați un interviu excelent în care Beatrice ne prezintă tendințele din retail, modul în care evoluează industria și, mai ales, cum a modificat digitalizarea comportamentul consumatorului și decizia de cumpărare.


INTERVIEW

Cu o experiență de peste 20 de ani în dezvoltarea de branduri FMCG în România, Polonia și țările din Balcani, Beatrice Chiș s-a alăturat echipei ETi în 2017, iar din 2021 a preluat coordonarea strategiei de marketing a companiei la nivel internațional, rol în care raportează direct CEO-ului companiei. Înainte de ETi, a coordonat, timp de mai mulți ani, echipe de marketing în companii precum Terra Bisco și Vel Pitar, parte din NCH Group, punând, în principal, accent pe eficientizarea proceselor și dezvoltarea de strategii de marketing în linie cu obiectivele de business. A studiat Marketing la IAA School și, din 2022, urmează cursurile programului de MBA Româno – Francez INDE. Licențiată în Marketing și Business Management la Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești, precum și absolventă a Facultății de Drept, Beatrice Chiș și-a început cariera ca profesoară de engleză și franceză, ulterior a lucrat ca Project Coordinator la un distributor de servicii de telefonie mobilă, apoi, timp de 6 ani, a fost Event Coordinator la Fashion TV Paris.

Un business de familie, înființat în 1961, ETi Group este, în prezent, una dintre cele mai mari companii din Turcia, cu produse comercializate în peste 40 de țări, și încasări de peste 1,3 miliarde de dolari anual. Grupul are o echipă alcătuită din peste 7500 de angajați.

În prezent, ETi Group deține 9 unități de producție, cea mai nouă fiind amplasată în România, dezvoltată cu un buget de peste 50 de milioane de euro.

Din ianuarie 2018, odată cu deschiderea operațiunilor în România și Polonia, ETi a început expansiunea la nivel internațional, cu un portofoliu complex de branduri de biscuiți, ciocolată, prăjituri, napolitane și gustări sărate. Din portofoliul ETi pe piața românească fac parte brandurile ETi Dare, ETi Puf și Milk Burger.

Reporter (R): Care sunt principalele tendințe in industria in care activezi, la nivel local dar si european si global?

Beatrice Chiș (B.C.): Analizele din industrie ne indică o tendință foarte interesantă – consumatorii sunt din ce în ce mai preocupați să găsească dulciuri și gustări cu ingrediente cât mai naturale, pentru un stil de viață echilibrat. Oamenii nu renunță la plăcerea unui desert, însă caută alternative cu conținut caloric redus. Ne-am aliniat acestui trend și venim constant în întâmpinarea acestei nevoi cu alternative care conțin mai puțin zahăr sau fără zahăr adăugat, mai puține grăsimi, mai puține ingrediente inutile, folosind în schimb ingrediente mai naturale. În ultimii ani, ne-am axat, de asemenea, pe lansarea de produse în ambalaje cu gramaj mic, pentru un control al porțiilor mai eficient.

R: Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor în industria în care activezi?

B.C.: Digitalul reprezintă deopotrivă o mare oportunitate, cât și o provocare în domeniul nostru, atât în ceea ce privește comunicarea, cât și pe zona de retail. Traseul pe care-l avem de parcurs până ajungem la consumatorul viitorului a devenit mai complex, avem mult mai multe puncte de contact, decizia finală de cumpărare nu se mai ia doar la raft, ci și în fața unui ecran de laptop sau mobil, momentele de interacțiune sunt multi-channel, competiția între branduri este mai acerbă. Avem avantajul că putem interacționa mult mai mult în mod direct cu consumatorii, însă și ei pot intra în contact cu noi mult mai ușor, de aceea contează enorm viteza noastră de reacție și felul în care reușim să ne conectăm cu consumatorii. Deși trăim în era roboților și AI-ului, vremea human marketingului nu a apus, acum mai mult ca niciodată este nevoie de comunicare personalizată, într-un limbaj cât mai direct și accesibil, cu care consumatorii să rezoneze la nivel emoțional.

R: Care au fost și poate mai sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi de-a lungul pandemiei?

B.C.: În perioada de intensitate maximă a pandemiei, principala preocupare a fost siguranța colegilor noștri. Am luat toate măsurile de siguranță sanitară care s-au impus la momentul respectiv pentru ca ei să-și poată desfășura activitatea în cele mai bune condiții și pentru a menține continuitatea producției. Astfel, am reușit să nu avem sincope în lanțul de distribuție și în disponibilitatea produselor noastre la raft. Ulterior, când lucrurile s-au mai așezat și am realizat că pandemia avea să vină cu unele schimbări mai profunde la nivel comportamental, ca de pildă accelerarea digitalului și a comerțului online, programul de lucru flexibil și hibrid în ceea ce privește munca de birou, astfel, ne-am adaptat strategia la noul context.

R: Cum a schimbat pandemia modul de lucru în companii (compania ta sau alte exemple pe care le cunoști)? Work from home sau work from anywhere vor deveni modele funcționale și pentru viitor? De ce da, de ce nu?

B.C.: Work from home a fost soluția pe care și noi am adoptat-o în perioada când așa era cel mai bine pentru colegii noștri din punct de vedere al siguranței sanitare. Treptat, am adoptat un program hibrid în care îmbinăm lucrul de acasă cu cel la birou. Work from home este o soluție care a funcționat foarte bine și încă mai funcționează în anumite contexte, dar care, însă, își arată și limitările când vine vorba de interacțiune umană, coeziune a echipei. Pe termen lung, văd o revenire la munca de la birou într-o proporție mai mare, dar nu cred că ne vom mai întoarce la cum a fost înainte de pandemie. În condițiile în care suntem din ce în ce mai conectați la digital și tehnologie, viitorul muncii va fi unul hibrid, cu mai multă mobilitate și cu mult mai multă flexibilitate în ceea ce privește alegerea locului sau a intervalului orar de lucru.

R: A afectat războiul din Ucraina industria în care activezi? În ce fel? Care consideri că este cea mai potrivită atitudine a unui manager în situații imprevizibile ca aceasta? Cum putem pregăti compania pentru a face față unei situații cu impact major și care se află în desfășurare, cu opțiuni deschise?

B.C.: Contextul geopolitic, creșterea ratei inflației, criza energetică și starea generală de incertitudine sunt factori care au un impact clar asupra operațiunilor tuturor companiilor și anticipăm că ne vom mai confrunta cu astfel de provocări și în perioada următoare. Odată ce inflația intră în ritm galopant, este nevoie de timp și efort susținut până când consumul își revine. Mizăm pe lecțiile învățate în criză economică globală declanșată în 2008 / 2009 și pe o redresare rapidă a economiei, pe principii sănătoase de creștere. Ce poate face un manager bun în situații de criză? În primul rând, să nu se panicheze. Trebuie acționat cu calm, rațional, dar prompt și eficient. Flexibilitatea și curajul de a schimba rapid traiectoria, dacă așa cere contextul, sunt alte două atitudini câștigătoare. Nu poți rămâne blocat în planuri anchilozate atunci când lucrurile se schimbă cu viteză imprevizibilă.

R: Pandemia, război și criză economică în același timp. Ce decizii ai luat sau ai lua în compania ta pentru a face față provocărilor actuale? De ce? În opinia ta, cum putem reduce impactul acestor provocări la nivel de companie?

B.C.: Flexibilitatea și agilitatea, cum spuneam, sunt două dintre calitățile cheie ale unui lider în contextul actual. Realitatea ultimilor trei ani ne-a determinat să luăm decizii mult mai rapid și să schimbăm planurile din mers, atunci când contextul a impus-o.

R: Care sunt principalele provocări și oportunități aduse de procesul accelerat de digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?

B.C.: Pandemia de Covid a accelerat viteza cu care digitalul a pătruns în viețile noastre, iar în domeniul retailului a produs transformări care revoluționează întreg sectorul, cu impact pe termen lung. Studiile arată cifre impresionante de creștere a e-commerce-ului, inclusiv pe zona de produse alimentare, care înainte de pandemie se vindeau într-o măsură infimă în online. Numai dacă ne raportăm la serviciile de tip hypermarket online, precum Freshful sau Sezamo, lansate în ultimii doi-trei ani și viteza cu care câștigă teren, ne dăm seama de direcția în care se transformă retailul. Fără îndoială, acest ritm accelerat de creștere se datorează în mare măsură și pandemiei.

R: Care sunt reperele care te ajută să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă?

B.C.: Onestitatea, o cultură a feedbackului constructiv, dorința de a evolua împreună sunt repere după care ne ghidăm în cadrul echipei. Ne place să credem că din orice greșeală putem învăța câte o lecție valoroasă și atunci când avem reușite, le celebrăm tot în echipă.

R: Ce sfat ai da, dacă ai putea să te întorci în timp, versiunii tale de la 20 de ani?

B.C.: I-aș spune să se bucure mai mult de toate experiențele pe care viața le oferă, să trăiască mai mult momentele prezentului deoarece, indiferent de călătorie, drumul este mai interesant decât destinația în sine.

R: Care este revista de business/site-ul de știri economice pe care o/îl consulți în mod frecvent? De ce? Ce consideri că lipsește din piața actuală de media economică?

B.C.: Forbes Romania, Ziarul Financiar / capital.ro; wall-street.ro, profit.ro. Ce lipsește din peisajul de business românesc? O voce de calibrul Harvard Business Review (https://hbr.org), stilul fresh al Inc.com https://www.inc.com/, analizele The New York Times (https://www.nytimes.com/).

R: Sfat! Ce ai da mai departe ca lecție de business?

B.C.: Nu cred că există un sfat mai bun, care să servească și ca lecție de business, decât acela de a nu renunța niciodată la dorința de a învăța. Curiozitatea și dorința de a învăța te mențin mereu tânăr și în priză, îți dau acea energie care te ajută să evoluezi, atât profesional, cât și în plan personal.

R: Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui sa le citească un profesionist! De ce?

B.C.:

  • ”Blue Ocean Strategy” de Renée Mauborgne și W. Chan Kim pentru că este despre curajul de a explora căi nebătătorite și de a-ți croi propriul drum.
  • ”Triburi” de Seth Godin pentru că explică puterea pe care o au oamenii atunci când sunt uniți de cauze comune.
  • ”Blink” de Malcolm Gladwell pentru că arată cât de important este, în business, ca și în viață, să-ți asculți și instinctul și despre cum, unele dintre cele mai bune decizii le poți lua într-o fracțiune de secundă.

 

Mulțumim pentru interviu!