Andrei Popescu
Manager customer lifecycle, Bitdefender România, EMBA RO CAN Alumni

Interviu

Prezentarea ta si a companiei in care lucrezi


Numele meu este Andrei Popescu și în prezent activez ca manager customer lifecycle în cadrul Bitdefender. Experiența mea profesională se leagă de arii ca management și strategie de produs, analiza de business, UX (user experience). Rolul meu curent în cadrul Bitdefender se concentrează pe retenția clienților, maximizarea performanței campaniilor de marketing cu îmbunatățirea continuă a experienței clientului în fiecare touchpoint, integrarea soluțiilor de ML/AI în predicții de comportament și microsegmentare.


Fiind absolvent al facultății Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori din cadrul Academiei de Studii Economice din București,  mi-am început cariera în banking având succesiv mai multe roluri: inițial în Sales și Operatiuni, apoi Project și Product Management. Deși credeam că viitorul meu profesional se leagă de banking, nu a fost așa, optând ulterior pentru un job în cadrul Vodafone România, o companie cu bugete de marketing mult superioare față de ce oferea industria bancară la acel moment. Am avut multe de învațat și cred că experiența de aici m-a format ca “marketing professional”.


Am ales, apoi, Bitdefender, pentru că mi-am dorit să-mi aduc contribuția într-un business global, în continuă expansiune pe majoritatea piețelor importante ale lumii, într-un domeniu extrem de provocator, în care tehnologia este nucleul; în plus, este un business românesc, început cu mai mult de 20 ani în urmă, recunoscut la nivel global pentru soluțiile de Securitate cibernetică de top. Totuși, creșterea accelerată a companiei a însemnat nevoia spre o cunoaștere și mai bună a clientului, nevoi și comportament, apoi lansarea de noi produse în zona de privacy, protectie a identitatii digitale și credit monitoring (pe piața din USA), dar și o îmbunătățire a proceselor interne și o specializare și delimitare mai clară a rolurilor în cadrul companiei.  


Cred că experiența în cadrul EMBA Romania Canadian m-a ajutat sa mă maturizez la nivel profesional, mi-a oferit instrumentele necesare de a înțelege mult în afara zonei mele de expertiză, să mă adaptez mai ușor oricărei situații de business. 


Care sunt principalele tendințe in industria în care activezi, la nivel local, dar și European și global?


Piața de Securitate cibernetică la nivel global a fost evaluată la peste 180 miliarde USD la finalul anului 2021, cu o creștere anuală medie (CAGR) estimată la aprox. 10% pentru următorii 10 ani (2022 – 2032). 


Creșterea accelerată a pieței poate fi atribuită intensificării atacurilor cibernetice atât în volum, cât și în gradul de complexitate, acest lucru conducând la pierderi pentru companii, dar și pentru consumatori. Atacatorii urmăresc terminale, rețele, aplicații cloud-based, furtul de date și alte componenete de infrastructură IT. 


Cred că atât companiile, cât mai ales consumatorii privați devin din ce în ce mai conștienți de importanța securității cibernetice, atât prin aplicarea unor reguli elementare de limitare a expunerii la atacuri cibernetice sau furt de identitate, cât și prin necesitatea achiziționării unei soluții de securitate complete care să includă endpoint protection, VPN sau digital identity protection. Evenimentele recente, fie că vorbim de pandemie și mutarea multor activități în mediul online sau nefericitul context de război din Ucraina, au contribuit și mai mult la conștientizarea riscurilor la care suntem expuși de fiecare dată când suntem online.


Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor în industria în care activezi?


Lucrul de acasă, procesul de digitalizare continuu al societății și creșterea expunerii vieții fiecăruia dintre noi în mediul online, înseamnă oportunități pentru hackeri, diverși atacatori și escroci din mediul online, motiv pentru care este esențial pentru consumatori și companii, deopotrivă, să fie vigilenți și să știe cum sa gestioneze riscurile asociate acestei noi realități. 


În același timp, companiile întâmpină schimbări majore cauzate de digitalizarea accelerată. Marketerii trebuie să adreseze nevoile și așteptările clienților prin alinierea interacțiunilor digitale cu clienții, în acord cu reglementarile de privacy.  Așteptările utilizatorilor și ale publicului, în general, sunt în direcția asigurării transparenței și controlului asupra felului în care datele lor personale sunt utilizate. Dar, creșterea exponențială a comerțului și a interacțiunilor online vine și cu o scădere a încrederii utilizatorilor în marketingul digital, aceștia fiind nesiguri de modul în care le sunt utilizate datele, fiind astfel mult mai predispuși să activeze ad blockere, sa facă browsing în modul privat sau să evite site-uri ale căror scop este neclar. Aici companiile de securitate cred că pot interveni atât pentru asigurarea bunelor practici din partea companiilor și a le ajuta să-și consolideze încrederea percepută în fața clienților, dar și în sprijinul consumatorilor prin educare și asigurarea instrumentelor necesare de prevenție și control.


Care au fost și poate mai sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi de-a lungul pandemiei?


Obiectul principal de activitate fiind cel de creare de soluții software în care interacțiunea cu consumatorul final se face preponderent online, impactul cauzat de lockdown a fost unul moderat. Totuți, creșterea activităților din online și implicit, a riscurilor cibernetice la care sunt expuși consumatorii și companiile, au necesitat atenție sporită și adaptarea soluțiilor de securitate la amenințări noi, în creștere. De asemenea, restrângerea accentuată a activității de retail în offline a condus la un regres al vânzărilor la point-of-sale ale partenerilor pe toate piețele importante din lume. Aici provocarea a fost să migrăm cât mai mult în online, dar, în același timp, să ajutăm și să păstrăm rețeaua de parteneri. 

Concomitent, am venit în întâmpinarea clienților vulnerabili cu extinderea perioadei de valabilitate a produsului sau soluții personalizate. Dar, în general, a fost o perioadă în care business-ului a crescut și și-a consolidat poziția de jucător global de top pe piața de soluții de securitate.


Cum a schimbat pandemia modul de lucru în companii (compania ta sau alte exemple pe care le cunoști)? Work from home sau work from anywhere vor deveni modele funcționale și pentru viitor? De ce da, de ce nu?


Compania în care lucrez a adoptat lucrul de acasă foarte repede, imediat după declanșarea lockdown-ului. În general, companiile din sfera IT, dar și altele, în functie de specificul activității lor, au trecut la acest nou mod de lucru destul de rapid. Și înainte de pandemie, lucratul de acasă (parțial, căci nimeni nu îndrăznea mai mult) era un subiect în discuție, dar, din diverse motive, multe companii au evitat să decidă ferm în privința acestui aspect. Prin adoptarea rapidă a tehnologiilor de comunicare online s-au găsit soluții pentru desfășurarea activității eficient și de acasă. Și acum, în Bitdefender se lucrează hibrid, în principiu, venim la birou două zile pe săptămâna. Sunt, însă, colegi care preferă să lucreze în continuare doar de acasă. Cred că încă există această preconcepție, în unele companii, că prezența fizică, la birou este necesară pentru a livra rezultate și a rămâne conectat la activitatea de zi cu zi, poate și din nevoia de control a managerilor. Cred că este nevoie de încredere reciprocă la orice nivel al organizației, iar un angajat responsabil care se simte apreciat și în siguranță, va livra rezultate indiferent de locație. Mă bucur că în Bitdefender, flexibilitatea muncii este o prioritate. Pe termen lung, consider că modalitatea de lucru hibridă, este o soluție benefică atât pentru angajat, prin timpul câștigat zilnic cu deplasarea la birou, dar cu păstrarea unei relații sănătoase cu colegii și apartenența la grup, cât și pentru companie prin creșterea productivității și scăderea cheltuielilor cu spațiul lucrativ.


A afectat războiul din Ucraina industria în care activezi? În ce fel? Care consideri că este cea mai potrivită atitudine a unui manager în situații imprevizibile ca aceasta? Cum putem pregăti compania pentru a face față unei situații cu impact major și care se află în desfășurare, cu opțiuni deschise?


Cred că industria de securitate cibernetică are un rol foarte important în contextul crizei din Ucraina, în primul rând pentru că numărul de atacuri a crescut pur și simplu prin oportunitatea creată de acest eveniment de proporții. Și aici e necesară, inclusiv colaborarea cu departamentele de stat, pentru protejarea site-urilor sau a bazelor de date expuse la risc. Apreciez că e important ca noi toți, dar mai ales companiile mari să-și coalizeze eforturile și know-how-ul pentru a ajuta în acest moment pe cei vulnerabili. În cadrul oricărei organizații consider că este importantă comunicarea continuă din partea managerilor, pentru ca potențialele tensiuni acumulate legate de aceste evenimente să aibă impact minim asupra oamenilor din companii sau familiilor acestora. 


Pandemia, război și criză economică în același timp. Ce decizii ai luat sau ai lua în compania ta pentru a face față provocărilor actuale? De ce? În opinia ta, cum putem reduce impactul acestor provocări la nivel de companie?


Pentru a construi o companie rezilientă, cu capacitate sporită de adaptare la orice șoc de natură economică sau socială, este nevoie în primul rând de a adopta o orientare clară către inovație, viteză și flexibilitate, prin simplificarea procesului decizional (în special pentru companiile mari), dar cu păstrarea stabilității și a eficienței. Companiile agile, spre deosebire de cele care funcționează pe un sistem tradițional ierarhic, reusesc, paradoxal, să rămână atât stabile, cât și dinamice prin adoptarea unui cadru fixat (fixed backbone), cu structură, guvernanță și procese bine definite, peste care se suprapun alte elemente cu mai multă libertate de acțiune și dinamică ușor adaptabile la provocări și oportunități. De exemplu, dinamismul și viteza de reacție pot veni din celule de performanță (sau triburi) care adresează segmente de piață cu aceleași nevoi sau specificații de produs, cu resurse din diverse arii de expertiză din cadrul companiei (IT, marketing, finance etc). În baza evaluării activității lor, executivii pot decide dacă păstrează aceste unități în continuare sau le inchid, dacă le cresc sau scad resursele alocate. Astfel, unitățile cu cel mai mare potențial, care performează bine vor primi cele mai multe resurse, iar cele cu potențial limitat sau cu performanță slabă, vor fi, în cele din urmă, deprioritizate.


Care sunt principalele provocări și oportunități create de procesul accelerat de digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?


Cred că identitatea digitală, protecția și securitatea datelor sunt teme prioritare, care vin la pachet cu procesul accelerat de digitalizare. 


Care sunt reperele care te ajută să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă?


Sunt adeptul unei culturi organizaționale de tip orizontal (plat), cu încurajarea unui mediu de lucru colaborativ, în care fiecare individ este apreciat și care prioritizează comunicarea, indiferent de nivelul ierahic. Cred, de asemenea, că trebuie încurajată exprimarea liberă și gîndirea „outside the box”, pentru a stimula creativitatea și a spori încrederea fiecărui angajat în forțele proprii. De asemenea, cred în puterea feed-back-ului și recompensarea ideilor valoroase.


Dacă consideri că ar fi relevante pentru compania sau industria în care activezi alte informații, te rog să le detaliezi…


Ce întrebare/întrebări consideri că lipsește din acest interviu pentru a-l face mai interesant pentru cititori? Te rog să le formulezi și să răzpunzi la ea/ele.


Care este revista de business/site-ul de știri economice pe care o/îl consulți în mod frecvent? De ce? Ce consideri că lipsește din piața actuală de media economică?


Ziarul Financiar, din punctul meu de vedere, este cel mai complex produs media din România și cuprinde cam întreaga comunitate de business din țară. Dar cum informarea nu ar trebui să se rezume doar la ce se întâmplă local, aș recomanda și businessinsider.com și, evident, The Economist.


Sfat! Ce ai da mai departe ca lecție de business?


Nu știu daca sunt în măsură să dau lecții importante de business, nu sunt încă acolo. Dar cred că este foarte important să-ți planifici cariera sau business-ul pe termen lung și să-ți faci promisiuni de care să te ții, să ai curaj să încerci lucuri noi, să experimentezi cât mai devreme, și bineînțeles, să investești, cu prioritate, în propria educație.


Recomandă câteva cărți pe care ar trebui sa le citească un profesionist. De ce?


Prima carte pe care aș recomanda-o este Atomic Habits scrisă de James Clear. Este o lucrare despre cum să-ți formezi obiceiuri sănătoase, să renunți la cele dăunătoare, să-ți formezi o rutină prin schimbări mici în fiecare zi, dar care, pe termen mediu și lung, conduc către rezultate remarcabile. Autorul descrie modelul de rutina in 4 pași: indiciu, dorința, reacție si recompensă.  În concluzie, calitatea vieții noastre depinde de calitatea obiceiurilor pe care le adoptam, iar cu obiceiuri bune totul devine posibil. 


Apoi, aș recomanda Trei indicii ale unei slujbe mizerabile de Patrick Lencioni, pentru că oferă sfaturi utile atât managerilor, cât și angajaților, despre cum să gestioneze situații specifice la locul de muncă în scopul creșterii productivității sau diferențierii avantajului concurențial. Autorul identifică trei cauze universale pentru lipsa de motivație sau insatisfacție la job: irelevanța, anonimitatea sau incomensurabilitatea.


Youtility, autor Jay Baer: mi-a plăcut în mod deosebit pentru că provoacă spre un marketing modern, customer centric și mai puțin tranzacțional. Focusul trebuie în direcția ajutorului real pe care îl poți oferi audienței tale în momentul optim, construind în jurul utilității percepute de client.


Multumim frumos!