Povestea lui Dragoș Mărăcine pare desprinsă din filmele de succes de la Hollywood: și-a început cariera în 2000 ca un simplu agent de securitate în America și acum conduce în România operațiunile celui mai mare furnizor de servicii de securitate din lume Citiți un interviu și o poveste fascinantă despre cum munca, loialitatea și valorile l-au propulsat în carieră. De asemenea, aflați trendurile din industria de Securitate, despre noile provocări ale industriei și despre cum de face acum pază inteligentă prin digitalizarea securității

Interviu

Reporter (R): Conduci filiala din România a liderului mondial în servicii de Securitate. Spune-ne cum ai început cariera în acest domeniu și, de asemenea, câteva lucruri despre Securitas.


Dragoș Mărăcine (DM): Numele meu este Dragoş Mărăcine şi sunt Directorul General al Securitas România din Ianuarie 2015. Activez în cadrul Securitas România din anul 2008, pe când eram Area Manager, dar lucrez în cadrul Grupului Securitas din anul 2000, începându-mi cariera în Securitas USA, ca agent de securitate. Liderul mondial în servicii de securitate, Securitas AB şi-a lansat oficial operaţiunile în România, prin intermediul companiei sale locale, Securitas Services România şi prestează servicii pentru o gamă largă de Clienți, într-o varietate de industrii şi segmente. La Securitas, conducem transformarea industriei de securitate, punând Clienţii noştri în centrul afacerii noastre. În timp ce paza umană încă reprezintă nucleul companiei Securitas, lucrăm continuu pentru a dezvolta ofertele noastre care sunt create împreună cu Clienții noştri şi încorporează pe lângă componenta umană şi un grad ridicat de tehnologie şi cunoştinţe. 


Sunt mândru de Compania pe care o conduc, dar mai ales de oamenii care o reprezintă, pentru că aşa cum spune şi motto-ul nostru, Oamenii fac Diferenţa, iar la Securitas, asta se vede zilnic. Reuşim împreună să ne îndeplinim misiunea şi continuăm să livrăm Clienţilor noştri servicii de înaltă calitate, prin resurse şi forţe proprii şi să depăşim toate obstacolele ivite. Am dovedit că suntem mai uniţi, mai buni în ceea ce facem, mai puternici, iar eu nu pot decât să mă bucur că fac parte dintr-o echipă de oameni dedicaţi, care continuă să fie ghidată de acelaşi ţel, acela de a face din lumea celor din jur, un loc mai sigur. 


R:  Care sunt principalele tendințe în îndustria în care activezi, la nivel local dar şi european şi global?


DM: Industria de securitate este complexă și pot spune că există mișcări și evenimente globale cu impact asupra securităţii. Pe de o parte, asistăm la consolidarea furnizorilor de securitate, vezi achiziţia G4S de catre Allied Universal sau a Chub Security de catre API Group Corporation.


Mai mult, inovația a schimbat mult modul și serviciile de Securitate. Avem acum sisteme avansate de securitate echipate cu tehnologie AI (recunoaşterea automată a numărului de înmatriculare, alerta & raportarea automată a incidentelor, numărarea persoanelor, cartografierea căldurii, detectarea ilegală a parcării etc., sunt deja o obişnuinţă pe piaţa securităţii).


În același context, există o preocupare din ce în ce mai intensă privind securitatea cibernetică şi confidenţialitatea datelor deoarece multe soluţii integrate de securitate sunt sau vor fi bazate pe cloud. Securitatea cibernetică este o preocupare pentru industrie de la generarea datelor, procesare, transmisie, stocare şi până la ştergere.


În mod evident, dacă la toate acestea adăugăm tensiuni ale societăţii și instabilitatea politică, se observă un trend crescător al partidelor populiste şi naţionaliste în multe dintre ţările europene, iar mai nou agresiunea militară a Rusiei asupra Ucrainei a creat un sentiment de nesiguranţă la nivel Regional/European dar şi Global. Tot cu impact asupra securității mondiale putem încadra mişcările demografice și mai ales declinul demografic în Europa si America de Nord.


Pe plan local, impactul asupra industriei de Securitate este dat de instabilitatea politică şi legislativă și de politica preţurilor de “dumping” practicate în industrie de unii jucători.


R: Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor în industria în care activezi?


DM: Piaţa serviciilor de securitate are potenţial de dezvoltare în România şi se află într-o continuă transformare, unde multe firme se dezvoltă peste noapte, dar şi dispar la fel de repede, cu dese intervenţii ale autorităţilor. Totuşi, cred că este o piaţă cu potenţial de business unde firmele cu planuri concrete pe termen mediu şi lung vor avea succes în faţa celor care îşi doresc doar un câştig rapid. 


Noi la Securitas, am integrat un spectru mai larg de servicii, cum ar fi prevenirea şi stingerea incendiilor, instalarea şi mentenanţa sistemelor de securitate şi de stingere a incendiilor. Am investit considerabil în Securitas Operation Center (centrul operaţional), unde soluţiile învechite au fost înlocuite de monitorizare video şi detecţie de la distanţă, sisteme vocale, patrulare virtuală, totul pentru a creşte eficienţa serviciilor noastre. Vom continua digitalizarea tuturor serviciilor, Securitas România fiind prima companie din această industrie, care îmbrăţişează era digitală, înţelegând importanţa prevenţiei şi predicţiei în piaţa serviciilor de securitate. 


R: Care au fost și sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi de-a lungul pandemiei?


DM: Principala provocare de-a lungul pandemiei, a constat în livrarea serviciilor către Clienţi, fără a avea sincope din cauza îmbolnăvirilor, a lipsei de personal şi a limitării posibilităţilor de mişcare. Fiind deja pregătiţi la nivel de infrastructură, am putut adopta rapid lucrul de la distanţă şi am avut soluţiile necesare pentru controlul şi pregătirea de la distanţă a personalului. 


R: În continuare, mergând pe aceeași idee, care sunt principalele provocări dar și oportunități pe care le aduce work from home sau work from anywhere?


DM: La nivel global, tot ceea ce ştiam ca fiind normal a disparut “peste noapte” şi ne-am vazut confruntaţi cu o nouă realitate. Anul 2020 va rămane sigur în istorie ca anul în care am înteles că avem o capacitate extraordinară ca şi societate de a ne adapta, de a inova rapid. Încă de la începutul pandemiei am luat măsuri continue pentru a ne proteja angajaţii şi business-ul. Priorităţile de bază vor rămâne aceleaşi şi anume: binele angajaţilor noştri şi continuarea livrării celor mai bune servicii clientilor noştri. Să te adaptezi la nou, înseamnă printre altele să accepţi reguli noi, să laşi deoparte obiceiuri vechi, să te integrezi într-un nou status quo! 


R: Care sunt principalele provocări și oportunități aduse de procesul accelerat de digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?


DM: De la afaceri locale mici, la corporaţii multinaţionale, toţi am fost afectaţi de pandemia de Coronavirus, iar impactul economic face ca revenirea la “normal” să fie şi mai dificilă. Într-un moment în care suntem nevoiţi să gestionăm mai de îndeaproape cheltuielile şi costurile cu forţa de muncă, trebuie să luăm măsuri de siguranţă suplimentare. Aşadar, indiferent dacă am vrut sau nu, digitalizarea şi-a facut rapid loc în viaţa tuturor. Am implementat soluţii de gestionare a crizei sanitare pentru a veni în ajutorul clienţilor noştri, prin tehnologia de ultimă generaţie de care dispunem. Soluţiile tehnice corespunzătoare sunt esenţiale în conceptul securităţii moderne. Împreună cu serviciile de consultanţă, serviciul de pază şi investiţii, acestea oferă mai multă securitate şi beneficii economice pentru client. Fără a fi nevoie de prezenţă fizică în obiectiv, întreţinerea sistemelor la distanţă este posibilă acum. Întreţinerea de la distanță este deosebit de convenabilă atunci când este nevoie de asistenţă în afara programului sau în cazul în care există probleme de sănătate. Pandemia Covid-19 este un exemplu excelent în care incapacitatea de a vă vizita spaţiile poate fi depăşită folosind puterea tehnologiei la distanţă. 


R: Care sunt reperele prin care reușiți să dezvoltați o cultură organizatională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă?


DM: Securitas este o companie bazată, în primul rând, pe oameni. Cu aproape 3000 de angajaţi în România, principalul nostru accent se pune pe oamenii noştri – salarii corecte, condiţii bune de muncă, diversitate şi şanse egale, sănătate, siguranţă şi libertatea de asociere, toleranţă zero la hărţuire. Promovăm o cultură a diversităţii şi a egalităţii de şanse, bazată pe competenţă, experienţă şi performanţă şi, personal, voi depune eforturi pentru asigurarea diversităţii la toate nivelurile. Toţi angajaţii Securitas sunt recunoscuţi pentru realizările lor, se susţin reciproc şi cooperează. Trebuie menţionat ca forţa de muncă disponibilă acestui segment se reduce de la an la an, iar şomajul extrem de redus creează probleme deosebite în procesul de recrutare. Noi punem la dispoziţia angajaţilor nostri, programe de pregătire şi de recompensare profesională în funcţie de rezultatele obţinute, oferind posibilitatea de dezvoltare în cadrul companiei. Recrutarea şi loializarea angajaţilor sunt prioritare pentru firma noastră.

 

R: Care sunt sursele tale zilnice de informare?


DM: Sunt mai multe „surse” de informare pe care le folosesc. Dar ca marea majoritate a managerilor români, citesc zilnic Ziarul Financiar, dar am setat şi multe Google alerts, cu referire la cadrul legislativ sau la Clienţi/ potenţiali Clienti, prin care mă ţin la curent cu ştirile din piaţă. Cât priveste site-urile de externe de news, urmăresc site-urile americane, în special CNN.


R: Ce ai da mai departe ca lecție de business?


DM: Sunt un angajat care şi-a început activitatea într-o pozitie de entry level şi întreaga mea carieră este exemplul care confirmă regula că munca continuă, loialitatea şi implicarea dau rezultate pe termen mediu şi lung. Sfatul pe care îl dau mereu celor din echipa mea este să nu dispere, să privească în viitor şi să se detaşeze de dorința de a avea totul acum, în acest moment, fără efort (meteahna pe care o observ în societatea romanească din ce în ce mai des din păcate). Aș mai da un sfat tuturor : mereu sa îşi urmeze “inima”! Trebuie să facem ceea ce ne face fericiţi, să încercăm să obţinem maxim-ul, chiar şi atunci când nu ne aflăm în situaţii “perfecte”.


R: Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui sa le citească un profesionist!


DM: “Am intrat”  în lumea lui Simon Sinek în 2012 când am citit “Start With Why”  şi de atunci am rămas fan-ul lui. Am citit diferite cărţi pe care le-a publicat şi de multe ori ascult la birou sau în maşină audiobook-urile lui sau diverse interviuri publicate în media online. În ultimii ani am citit/ ascultat şi scrieri ale lui John Maxwell şi “Cele 5 niveluri de Leadership” sau o carte mai veche “Made in America” a lui Sam Walton. Este importantă şi “substanţa”  pe care o găsim în cărţi, în scrieri dar cel mai important este să încercăm continuu să progresăm, să păstrăm mereu activitate “neuronală”.