Despre

Vă prezentăm un interviu cu Ecaterina Pop, coordonator HR în cadrul unui grup de farmacii din Iași Discutăm despre cum a trecut industria prin pandemie, despre trenduri și despre digitalizarea unui sector în care relația și interacțiunea farmacist/pacient este esențială 

Interviu

Reporter (R): Coordonezi departamentul de HR în cadrul unui grup de farmacii din Iași. Ce ne poți spune despre această industrie și despre experiența ta cu acest domeniu?


Ecaterina Pop (EP) : Ecaterina Pop este numele meu și coordonez departamentul de HR al unui grup farmaceutic de companii din zona Moldovei cu sediul la Iași și acționariat 100% local. Farmaciile Fortis  reprezintă un brand cu tradiție în piață farmaceutică ieșeană, acumulând 30 ani de activitate. Suntem printre primele farmacii independente care au fost înființate la începutul anilor 90 și ne-am propus să continuăm dezvoltarea antreprenoriatului românesc prin extinderea continuă a acestui tip de business. Un moment cheie al companiei  a fost reprezentat de o fuziune în 2019, integral capital românesc, ce a însemnat accesarea unui nou nivel al businessului,  23 de locații  și  depozit farmaceutic propriu.


Activăm în domeniul sănătății publice, iar pentru noi sănătatea înseamnă familie, prieteni vacanțe și visuri împlinite. Vorbim de calitatea vieții, motiv pentru care experiența în cadrul unei farmacii ar trebui să fie mai mult decât o simplă achiziție a unui produs. În acest sens, ne-am propus să aducem schimbarea în domeniul retail și să creștem calitatea serviciilor de consiliere în farmaciile ieșene, românești, pentru a poziționa/integra pacientul, cumpărătorul, ca parte a echipei, co-echiperul nostru principal. 


Eu m-am alăturat Farmaciilor Fortis la început de 2016. Veneam cu o experiență de peste 5 ani dintr-o companie locală de consultanță, asistasem la dezvoltarea rapidă a mediului business ieșean prin venirea companiilor IT&C și intensificarea proiectelor de recrutare, training și dezvoltarea a echipelor corporate. Cu experiența din mediul ONG ca președinte 2011/2012 (AIESEC), consultanță HR și proiecte diverse către clienți în domenii predominate de IT&C, BPO și producție am decis că e o provocare să încerc să duc informațiile noi și oarecum firești din mediul corporate către aria pharma, un domeniu cu orizonturi atât de extinse și în continuă mișcare. Dinamica în mediul antreprenorial e una intensă și m-a format în așa fel încât flexibilitatea și reziliența să devină comportamente confortabile. 


Piața de retail farmaceutic e una complexă, dominată de competitori de calibru, prin urmare supraviețuirea și performanță din partea unui business în acest mediu e o reușită. Pe lângă posibilitatea de a lua decizii într-un termen foarte scurt și de a pilota cu ușurință idei și proiecte noi, consider că investiția în oamenii companiei e una din abordările care îți pot aduce continuitate în business, oricât de clișeic ar suna. Aș puncta, însă, cu precădere investiția în formarea tinerilor, a generațiilor noi, astfel încât profesia în sine de farmacist să fie percepută într-un mod vocațional, și nu unul pur comercial. În cazul de față, vorbim de un business în servicii cu o puternică interrelaționare, motiv pentru care e absolut necesar accentul pe resursa umană, perfecționarea în aria de comunicare, acesta fiind clar elementul diferențiator între succes, mediocritate sau eșec! 


R: Care sunt principalele tendințe in industria in care activezi, la nivel local dar si european si global


EP: Prevenția reprezintă o oportunitate în industria de retail farmaceutic, știm cu toții că în momentul de față ne axam pe a trata probleme de sănătate deja existente ale pacienților, mai ales în România și țările est-Europene. Ar fi ideal dacă am reuși să concentrăm eforturi în  direcția mai sus amintită ce implică o reorientare spre consumul suplimentelor și produselor de prevenție reprezentate de suplimente pe partea de imunitate, vitaminizare, suplimentare a carențelor de substanțe și nutrienți din traiul cotidian modern. Tot ca tendință, ce schimbă deja dinamică pieței, este achiziția online a produselor farmaceutice și în România, tendința încă timidă comparativ cu țările vestice. Ca exemplu, în vestul Europei este deja un comportament firesc ca medicamentele pe baza prescripției medicale să fie achiziționate online. Consider că zona această va fi una câștigătoare și la noi, dar cu implicare mai mare de relaționare și comunicare în triunghiul vital domeniului: medic, farmacist, pacient. 


R: Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor în industria în care activezi? 


EP: Digitalizarea e o oportunitate obligatorie dacă pot spune așa. În domeniul farmaceutic va fi o „digitalizare umană” pentru că în continuare farmacia are central farmacistul și relația acestuia cu pacientul, doar că ea va fi transpusă în online. Câștigător va fi cel care va reuși să facă asta cel mai bine. 


R: Care au fost și poate mai sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi de-a lungul pandemiei?


EP: Pentru noi provocarea a fost cea legată de reziliență. Am trecut cât se poate de activ în mod fizic prin această pandemie. Pentru industria pharma, opțiunea remote nu era valabilă, expunerea angajaților la riscuri a fost majoră, similară cu cea a sistemului medical. A fost o oportunitate pentru farmaciști să se poziționeze că fiind specialiști în domeniul medical și să contribuie în mod activ la depășirea acestei situații de criză. Pandemia a reprezentat un punct bun de redefinire a ceea ce înseamnă activitatea personalului de specialitate din farmacie și cred că ar trebui insistat pe acest lucru. Comerțul poate fi făcut în multe modalități, chiar și online, am văzut cu toții tendințele, însă consilierea de specialitate și oferirea unui tratament revine persoanelor care au studii de specialitate. 


R: Cum a schimbat pandemia modul de lucru în companii (compania ta sau alte exemple pe care le cunoști)? Work from home sau work from anywhere vor deveni modele funcționale și pentru viitor? De ce da, de ce nu?


EP: În cazul farmaciilor, schimbarea majoră a intervenit în relaționarea fizică dintre farmacist-pacient care a trebuit să respecte cu strictețe și nu întodeauna comod regulile de distanțare și prevenire a infectării, dar work from home sau work from anywhere nu cred că e o opțiune viabilă din motive evidente, în prezent cel puțin. Așa cum am mai spus, digitalizarea nu este foarte dezvoltată încă iar retail farmaceutic online de înalta calitate este doar un orizont spre care tindem în acest domeniu. Însă, pentru alte companii acest trend a demonstrat că poate exista flexibilitate. Cred că din punct de vedere psihologic, doar simplu fapt că poți avea un soi de libertate și putere de decizie asupra locului și timpului ajută. Pentru manageri a fost extrem de util să le fie testată încrederea pe care ei înșiși o au în echipele pe care le coordonează. Acest lucru a fost adus pe masă într-un mod brutal de conceptul „work from home”. 


Dacă vor deveni modele funcționale? Depinde. Modul de lucru, ca și cultura sau structura unei organizații ar trebui să fie în strânsă legătură cu modelul de business. De asemenea, contextul economic are o influență mare. Într-o lume prosperă în care călătoriile sunt activități uzuale, flexibilitatea modului de lucru e necesară pentru a stabili un „work life balance”. Observăm că în momentul de față tendința internațională e cea a unui echilibru „3 cu 2”, însemnând zile de la birou, zile de acasă sau de oriunde îți dorești. Cred că va fi interesant să vedem tendința muncii remote într-un context de recesiune economică. 


R: A afectat războiul din Ucraina industria în care activezi? În ce fel? Care consideri că este cea mai potrivită atitudine a unui manager în situații imprevizibile ca aceasta? Cum putem pregăti compania pentru a face față unei situații cu impact major și care se află în desfășurare, cu opțiuni deschise? 


EP: Industria farmaceutică nu a fost afectată în mod direct, însă războiul are un impact psihologic asupra tuturor. În momente de criză ca acestea sunt câteva domenii, cel medical, care e cunoscut că devin implicate în prima linie – e un stres major pentru angajații din domeniu. Cultura organizațională are un impact direct asupra angajatului, e un punct de stabilitate într-un context macro care devine haotic. La nivelul organizațiilor, HR-ul va juca un rol din ce în ce mai important, strategic, în situații ca acestea, când apar crize economice, sociale sau de securitate.


Resimțim impactul economic, la fel că toate industriile, dar am învățat în pandemie, de fapt am reconfirmat faptul că în momente de criză, oricare ar fi ea, oamenii urmează lideri, viziuni, principii, valori și se uită la exemplele din jurul lor. Acționează după ceea ce îi inspiră. Cea mai potrivită atitudine a unui manager e să își conștienteze rolul de leader și să îl activeze în prim plan. Din gestiunea resurselor, tranziționăm la gestiunea emoțiilor în primă fază, și apoi urmează acțiunea și implicarea angajaților. 


R: Pandemia, război și criză economică în același timp. Ce decizii ai luat sau ai lua în compania ta pentru a face față provocărilor actuale? De ce? În opinia ta, cum putem reduce impactul acestor provocări la nivel de companie?


EP: Comunicare, echilibru și iar comunicare. Iar echilibrul într-o companie este dat tot de comunicare…deci acesta este răspunsul meu atât pentru a face față provocărilor actuale, cât și pentru a reduce impactul acestora, alături de o strategie managerială sănătoasă și inovatoare, bineînțeles, dar centrată pe comunicare. Degeaba ai strategia dacă nu există cultura comunicării într-un business, iar greșeala acesta este specifică stilului antreprenorial românesc de după 90 ale cărui reminiscențe se simt încă.


R: Care sunt principalele provocări și oportunități aduse de procesul accelerat de digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii ani (pandemia)?


EP: Pentru domeniul farmaceutic digitalizarea cred că se va impune în viitor și în România, dar lent, așa cum am spus și mai sus. Consider că e una din principalele skill-uri ce e absolut necesar să fie îmbunătățite în sistemul medical, pe toate axele – medic – farmacist – pacient. Aplicațiile, mediul online și tot ce ține de digital ar trebui folosit în direcția aceasta, a centralizării informațiilor a unui acces cât mai rapid și util la servicii medicale, iar trendul aceasta a fost accelerat de pandemie. 


R: Care sunt reperele care te ajută să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru prietenoasă?


EP: Coerența e cuvântul cheie. Valorile companiei sunt principalele repere, dar comunicate corect echipei. În momentul în care există corelație între acțiunile managementului față de angajați și valorile pe care le promovează organizația în mediul extern poți pune bazele unei culturi organizaționale. Cultura organizațională e o dimensiune care se formează în timp. E nevoie de consecvență. Și…întrebarea ar fi, cum să fii consecvent într-o lume care e în continuă schimbare, când trebuie să de adaptezi mereu? Revenind mereu la bază, valorile de la care ai pornit. 


R: Care este revista de business/site-ul de știri economice pe care o/îl consulți în mod frecvent? De ce? Ce consideri că lipsește din piața actuală de media economică?

 

EP: Harvard Business Review, vizualizez constant site-urile unor metodologii de specialitate HR cum ar fi Situational Leadership (US), Metodologia Belbin (UK). În ceea ce privește media economică cred că lipsește structura, organizarea, e foarte haotic totul. E atât de multă informație de toate tipurile încât provocarea e să aloci timp să o structurezi pentru a extrage ceea ce e calitativ.

 

R: Sfat! Ce ai da mai departe ca lecție de business? 


EP: Învățarea continuă pe tot parcursul vieții. Se aplică în orice mediu, fie el antreprenorial, corporate, public, la orice nivel profesional la care te afli, în orice tip de carieră pe care o alegi.

Consider că evoluția presupune informații pe care le procesezi în mod constant. La o anumită perioada de timp stagnăm, e extrem de important să îți oferi un refresh, să regândești situația prezenta în care te afli, să te expui informațiilor noi, interacțiunilor cu oameni și medii noi.


Pentru mine personal, programul MBA Bucharest Business School – CNAM Conservatoire National des Arts et Metiers – Paris a însemnat exact acest pas, de refresh și upgrade într-un mediu format din persoane pe care îți dorești să le cunoști.

 

R: Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui sa le citească un profesionist! De ce?

 

EP: Un impact diferit îl are momentul din viață în care citești anumite cărți. Interesant este că același titlu citit la vârste diferite, în etape diferite, îți poate aduce noi idei și surse de inspirație, de aceea top 3 cărți, ca și piața de business se află într-o constantă dinamică.


Momentan, la mine top 3 este format din: 

Tribes – Seth Godin,

Nonviolent communication – Marshall B. Rosenberg,

Never split the difference – Chris Voss.