Despre
Bogdan Albu este un veteran al sistemului de brokeraj, având o experiență de aproape două decenii în brokeraj Conduce astăzi Admirals România, unul dintre marii jucători pe piața globală de investiții cu un volum de tranzacționare lunară de aproape 70 miliarde dolari Citiți un interviu interesant despre piața de brokeraj, provocările domeniului, despre evoluția brokerajului în era digitală dar și sfaturile unui broker profesionistInterviu
Reporter (R): Conduci sucursala din România a uneia dintre cele mai
mari companii de investiții și brokeraj din lume. Ce te-a recomandat pentru
această poziție?
Bogdan Albu (BA): Deținând un background
profesional divers de 18 ani în managementul oamenilor, dezvoltarea echipelor
și a liniilor de business în companii multinaționale și locale, în anul 2019 mi-am
început propriul business de consultanță în industria internațională de
brokeraj și, de asemenea, m-am alăturat unui incubator și accelerator de
afaceri, din postura de consultant independent pentru startup-uri.
În calitate
de consultant în management, am lucrat cu firme internaționale de brokeraj
precum Admirals, una dintre cele mai populare case de brokeraj din Europa,
asistând Consiliul de Administrație al Companiei în managementul operațional al
unei rețele de retail formată din 18 țări, de pe cinci continente. Începând de
anul trecut, ocup și un rol interimar de director național în filiala locală a companiei.
Înainte de
anul 2019, timp de 7 ani am lucrat în cadrul XTB, cea mai mare casă de brokeraj
din ECE și a patra cea mai mare casă de brokeraj listată la bursă din lume. În
toată această perioadă petrecută în XTB, cinci ani am coordonat cu succes
filiala din România, în timp ce la începutul carierei mele în cadrul companiei,
am coordonat departamentul de brokeri.
Înainte de
XTB, am avut în mare parte o experiență antreprenorială, acesta variind de la
coordonarea unor francizelor bancare și de asigurări ING, până la a fi partener
într-o firmă de mediere și recuperare a datoriilor. Ca și crez personal, mi-am
luat un angajament ferm să nu mă opresc din învățat pe tot parcursul vieții
mele, precum și să încerc să ajut oamenii din jurul meu să-și atingă cel mai
înalt potențial.
R : Companiile de brokeraj sunt pentru mulți o necunoscută. Ce ne
poți spune despre Grupul Admirals?
BA : De la înființarea primei companii de brokeraj și
investiții în anul 2001 sub denumirea Admiral Investments and Securities Ltd,
grupul Estonian Admiral Markets și-a extins în mod continuu atât gama de produse,
cât și prezența geografică. Începând cu anul 2021, cu ocazia celei de-a 20-a
aniversări, compania a trecut printr-un proces de rebranding, schimbându-și
numele în Admirals, proces menit să marcheze următorul pas în demersul
companiei de a deveni un hub integrat de servicii financiare, prin introducerea
de servicii de creditare și plăți. În prezent, serviciile companiei sunt
accesibile în 113 țări din întreaga lume, istoria companiei reprezentând un
parcurs continuu de creștere și inovație. Compania este de altfel una dintre
puținele companii de brokeraj internaționale care au deschis o sucursală locală
în România încă din anul 2008.
Admirals le
oferă clienților săi nenumărate programe educaționale, ajutându-i să-și
îmbunătățească cunoștințele de tranzacționare și să dezvolte strategii de
investiții eficiente. Seminare regulate și webinare online gratuite –
desfășurate în mai multe limbi diferite, inclusiv în limba română – oferă
niveluri complete de formare și clarifică riscurile și oportunitățile din piețele
financiare. O multitudine de cărți, pliante și articole despre tranzacționare,
scrise într-o varietate de limbi diferite, oferă o introducere pentru
începătorii în tranzacționare, și de asemenea, transmit noutăți și informații
valoroase pentru traderii cu experiență.
Întregul grup
Admirals numără un număr actual de peste 100000 de clienți înregistrați, dintre
care 25000 de clienți se angajează în cel puțin o tranzacție pe lună. Toți
clienții activi ating un volum mediu lunar de tranzacționare de 69 de miliarde
de dolari (în valoare noțională). De asemenea, Admirals are un personal de
peste 500 de persoane în întreaga lume.
R : Care sunt principalele tendințe in industria in care activezi,
la nivel local dar si european si global?
În ultimii
ani, industria internațională de brokeraj a cunoscut unele dintre cele mai
accelerate rate de creștere din întreaga sa istorie modernă, de la finele celui
de-al Doilea Război Mondial și până în prezent. Volatilitatea din primăvara
anului 2020, urmată apoi de intervenționismul extins al Băncilor Centrale, au
conturat trenduri clare în piață. Acest lucru a creat un mediu propice pentru
clienții de retail, care brusc s-au trezit într-un scenariu cu dobânzi aflate
la minime istorice, având totodată mai mult timp și mai mulți bani la
dispoziție. Contextul acesta i-a determinat să își direcționeze capitalul către
burse, iar asta a însemnat în cele din urmă creșterea rulajelor companiilor de
brokeraj și implicit o creștere a veniturilor acestor companii. Banii pe care
brokerii i-au acumulat în perioada recentă sunt direcționați intern către
integrarea și dezvoltarea unor tehnologii noi, majoritatea brokerilor
internaționali investind deja de câțiva ani buni în big data, machine learning,
sau blockchain. O altă tendință pe care am observat-o este migrarea de la
modelul clasic al funcționării unei case de brokeraj tradiționale, cu oameni în
front desk, către modelul de tip “app”, în care interacțiunea dintre clienți și
companie se petrece prin intermediul unor chatbots sau meniuri predefinite. Ca
și model operational, companiile de brokeraj încearcă să atragă resurse de
oriunde din lume, profitând la maxim de platforme de freelancing precum Upwork,
Freelancer.com, Guru.com, sau Fiverr. La nivel local, în România, numărul de
investitori de la Bursa de Valori București s-a dublat în ultimii ani, iar
acest ritm se estimează că va continua până în 2024-2025.
R : Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor
în industria în care activezi?
BA : În România, numărul companiilor de brokeraj s-a
redus de la an la an, de la începutul anilor 2000 și până acum 1-2 ani. Anul
acesta auzim însă de noi companii de brokeraj care se lansează pe piața locală,
ceea ce este un lucru îmbucurător, în ton cu tendințele despre care am discutat
mai devreme. La nivel general, companiile de brokeraj se transformă în
“one-stop-shops” de servicii financiare, încorporând în portofoliile lor
servicii de plăți, creditare, economisire, migrând către modelul “fintech”,
care este un hibrid între o bancă comercială, o bancă de investiții, și o
aplicație mobilă.
R : Care au fost și sunt principalele provocări întâmpinate de
industria în care activezi, de-a lungul Pandemiei?
BA : În general, brokerii au fost pregătiți pentru
lucrul la distanță, deoarece introduseseră deja tehnologii noi în modelele lor
de business. Atât personalul companiilor de brokeraj, cât și clienții acestora,
au avut posibilitatea să acceseze rapid sistemele companiilor de la distanță.
Ceea ce a
fost însă o provocare, a fost pierderea spiritului de echipă, transferul mai
greoi de knowledge de la seniori la juniori, și creșterea rotației
personalului. Companile și-au dezvoltat însă programe educaționale interne,
folosind platforme de e-learning digitale, cum ar fi Mindflash, 360 Learning,
Coursy, pentru a realiza un transfer mai facil de knowledge în cadrul
companiilor.
R : Care sunt principalele provocări dar și oportunități pe care le
aduce această regândire a modalității și a locației din care se desfășoară
lucrul (work from home sau work from anywhere)?
BA : Ca povocare principală aș menționa riscul de
burnout, care apare ca urmare a tendinței de a lucra fără pauze, mai exact se
pierde acea delimitare între viața personală și cea profesională. Avem tendința
să lucrăm până noaptea târziu, să fim mereu la dispoziția colegilor sau a
managerilor. Dacă există și copii mici în preajmă, provocările pot fi chiar
unele mai mari. Însă există cu siguranță și avantaje. Am văzut colegi mai
tineri, fără copii, care au ales să se transforme în nomazi digitali,
mutându-se temporar în țări exotice, sau alții care au ales să se mute cu părinții
în provincie, pentru a economisi bani.
R : Care sunt principalele provocări și oportunități aduse de
procesul accelerat de digitalizare adus în prim plan de evoluția din ultimii
ani (pandemia)?
BA : Provocările vin în principal din zona securității
cibernetice, în perioada recentă înregistrându-se un număr foarte mare de
atacuri asupra instituțiilor financiare. Acest context cu oameni care lucrează
remote, accesând serverele instituțiilor de la distanță, a creat un mediu
prielnic pentru grupările de hackeri, care continuă să testeze sistemele de securitate
ale băncilor și companiilor de brokeraj.
Oportunitățile
vin din zona reducerii de costuri, unele companii renunțând la sediile fizice
costisitoare și optând pentru variante mai mici și mai economice, deoarece
suita de aplicații constând din platforme colaborative de management al
proiectelor precum Jira, Asana, Microsoft Project + platforme de comunicare
precum Teams, Slack, Zoom, facilitează funcționarea echipelor virtuale,
permițând astfel o colaborare mai eficientă, ceea ce se traduce în cele din
urmă într-o creștere a productivității.
R : Care reușești
să dezvolți o cultură organizațională stabilă și o atmosferă de lucru
prietenoasă în compania pe care o conduci?
BA : Totul începe prin recrutarea unor oameni
potriviți, care să poată susține și dezvolta cultura organizațională.
Menținerea unor oameni cu o atitudine nepotrivită, chiar dacă aceștia sunt
foarte buni profesional, dăunează organizației pe termen mediu spre lung. Eu
cred într-o structură organizațională fără multe niveluri de management, de tip
flat, în care toți sunt în primul rând colegi, în care membrii echipei pot
oricând veni cu idei noi sau pot pune sub semnul întrebării în mod direct
ideile managerilor.
Citatul lui
Albert Camus este foarte sugestiv în a descrie un astfel de mediu: “Nu merge în
spatele meu, s-ar putea să nu conduc. Nu merge în fața mea, s-ar putea să nu te
urmez. Mergi lângă mine și fii prietenul meu.”
R : Care sunt
resursele tale de business și ziarele/revistele pe care le consulți în mod
frecvent?
BA : Am abonamente și parcurg zilnic Ziarul Financiar,
Wall Street Journal, Bloomberg, Harvard Business Review.
De asemenea,
parcurg ForexFactory, Finviz, subreddit-ul r/econmonitor de pe platforma
Reddit, Tradingeconomics, Uncle Stock.
R : Ce sfat și ce lecție de business ai da celor aflați la început
de carieră :
BA : Ascultă-ți instinctul! Cele mai mari greșeli pe
care le-am făcut la începutul carierei mele în business… și nu numai, au avut
originea în nealinierea acțiunilor mele cu ceea ce știam și simțeam că este
calea corectă de urmat în contextul respectiv.
R : Recomandă 3-5 cărți pe care ar trebui să le
citească un profesionist!
BA : Joseph Campbell – Eroul cu o mie de chipuri, John
Brooks – Aventuri din lumea afacerilor, Rolf Dobelli – The Art of Thinking
Clearly, Zero to One – Peter Thiel.