Despre

Conduce o divizie a unei companii care are afaceri în România și Republica Moldova și acționează într-una dintre cele mai competitive piețe: industria pharma Aflăm dintr-un interviu cu Gabriel Aprodu, Business Unit Manager în cadrul Neola Pharma despre tendințele din industrie și despre cum a afectat pandemia această industrie

Interviu

Reporter (R): Ești în managementul unei importante companii din piața pharma. Spune-ne câteva lucruri despre tine și compania ta.


Gabriel Aprodu (GA): Numele meu Gabriel Cosmin Aprodu, am o experiență de peste 22 de ani în piața farmaceutică din Romania și fac parte din echipa Neola Pharma din anul 2012. Poziția pe care o ocup în cadrul Neola Pharma este cea de Business Unit Manager Retail Division, iar divizia pe care o conduc reprezintă acum în Romania și Republica Moldova cinci dintre cei mai importanți producători de medicamente și produse cosmetice la nivel modial.

Neola Pharma este parte a grupului Pharaon Healthcare Europe, fiind o companie farmaceutică care oferă partenerilor noștri internaționali servicii premium în Romania, Bulgaria și Republica Moldova. Serviciile de marketing și promovare oferite de Neola Pharma sunt create special pentru a reduce complexitatea, costurile și riscurile pentru partenerii noștri, oferind o platformă pentru a aduce produsele lor inovatoare în regiune. Echipa Neola Pharma înțelege și gestionează pe deplin accesul, programele de sănătate și finanțarea pentru produse înalt specializate, având echipe dedicate de promovare și marketing, specializate în domenii precum gastroenterologie, infecțiologie, hematologie, reumatologie, transplant și oncologie, dermatologie și dermatologie-estetică, cu capacitate dovedită de a construi și dezvolta pe toate segmentele pieței. Structura de reglementare, farmacovigilență și afaceri medicale răspunde celor mai exigente nevoi ale partenerilor noștri, iar funcțiile de conformitate și calitate fac parte din focalizarea și cultura noastră corporativă, în care nevoile pacientului și comunitatea medicală reprezintă fundația pe care au fost construite toate activitățile noastre. 


R: Care sunt principalele tendințe în industria în care activezi, la nivel local dar și european și global?


GA: În piața globală și europeană, tendințele sunt spre inovație și dezvoltare accelerată, cel mai bun exemplu îl putem considera realizarea și punerea pe piață a vaccinurilor și a tratamentelor pentru COVID-19 într-un timp foarte scurt, prin realizarea de parteneriate strategice între companiile farmaceutice, împreună cu laboratoare private de dezvoltare și forurile mondiale. 

Conform evaluărilor realizate la nivel european, este de așteptat ca piața farmaceutică din Europa să aibă în perioada 2022-2025 o creștere anuală de 5%, creștere care poate fi atribuită cheltuielilor pentru cercetare și dezvoltare precum și investițiilor dar și apariției tratamentelor cu produse biologice si biosimilare. În plus, cadrul de reglementare de sprijin și politicile de rambursare îmbunătățesc adoptarea rapidă a noilor produse farmaceutice disponibile, facilitând astfel creșterea și dezvoltarea pieței la nivel european. 

La nivel național, putem afirma cu tărie că, în ultimii ani, accesul pacienților din Romania la tratamente moderne a crescut, dar, în același timp, putem lua în calcul că acest nivel atins nu reprezintă un nivel optim comparativ cu celelalte țări europene. Luând în calcul aceste aspecte, putem afirma că piața farmaceutică din Romania este o piață în dezvoltare, dar nu la același nivel ca piața europeană.


R: Care sunt principalele oportunități pe care le vezi pe viitor în industria în care activezi?


GA: Oportunitățile pieței sunt nenumărate, tinând cont de direcția rapidă de dezvoltare la nivel global și european și de nivelul ridicat de adopție și de integrare pe care această industrie o are la nivelul populației. Pandemia COVID-19 ne-a învățat că focusul tuturor trebuie să fie pe sănătate, cu toate aspectele ce țin de această ramură și că dezvoltarea sistemului de sănătate trebuie să fie în top 3 priorități la nivel european și național. 


R: Care au fost și sunt principalele provocări întâmpinate de industria în care activezi de-a lungul pandemiei?


GA: Impactul pandemiei asupra industriei farmaceutice îl putem considera ca unul variabil deoarece a afectat negativ prescrierea și rata de absorbție a medicamentelor din cauza ratei scăzute de diagnosticare a bolilor și a blocajului asupra sistemului sanitar. În același timp, putem considera că a existat un impact pozitiv datorită creșterii consumului de medicamente utilizate în tratarea COVID-19, dar și unul negativ dacă ne raportăm la faptul că perturbările din lanțul de aprovizionare au dus la vânzări accelerate și necontrolate pentru anumite medicamente și indisponibilitate pentru alte medicamente pentru perioade medii și chiar lungi. Principala noastră provocare în această perioadă a reprezentat-o faptul că o parte a produselor din portofoliul nostru aparțin categoriei medicamentelor indispensabile pentru pacienții din Romania, aici ne referim la produsele dermatocosmetice și la produsele adresate esteticii și înfrumusețării. Provocarea pentru compania noastră a fost dublă ținând cont că o parte a vânzărilor a suferit modificări, mutând-se în online și prin prisma faptului că, deși avem produse inovatoare, acestea sunt disponibile pe piață de relativ puțin timp, ca atare o parte dintre cumpărători au preferat să continue achiziția de produse pentru care exista un istoric mai bogat de dovezi documentate privind eficienața acestora. 


R: Care sunt principalele provocări dar și oportunități pe care le aduce această regândire a modalității și locației din care se desfășoară lucrul (work from home sau work from anywhere)?


GA: Pentru mine și pentru echipa pe care o conduc, a existat doar o singură perioadă de 3 luni în care întreaga echipa a realizat toate activitățile in regim de work from home (martie – mai 2020), iar ulterior întreaga activitate a fost reluata pe teren cu implicarea 100% a întregii echipe. Consider ca interacțiunea directă cu profesioniștii din domeniul sănătății nu se poate realiza optim printr-un alt sistem decât a întâlnirilor face-to-face, iar din punctul meu de vedere această abordare a constituit unul dintre cele mai importante aspecte care ne-au condus spre rezultatele obținute în această perioadă.


R: Care este impactul digitalizării în industria pharma?


GA: Accelerarea procesului de digitalizare are un rol foarte important în ceea ce înseamnă piața farmaceutică în general, iar pentru noi această nouă direcție este una foarte importantă ținând cont că deja focusul nostru se îndrepta către transformarea digitală. Evident, nu excludem modalitatea actuală de lucru prin vizite și întâlniri constante între echipa noastră de promovare medicală și profesioniștii din domeniul sănătății. Ambele abordări au obiectivul de a veni în întâmpinarea nevoilor pacienților și de a asigura accesul permanent al comunității medicale la tratamentul cu produsele din portofoliul nostru.


R: Care sunt aspectele care conduc la o cultură organizațională puternică?


GA: Consider că cel mai important aspect pentru o cultură organizațională stabilă este dezvoltarea permanentă a întregii echipe, dezvoltare realizată cu ajutorul traningurilor, programelor externe de dezvoltare dar și printr-un program intern de dezvoltare foarte susținut. În același timp, consider că integrarea și implicarea echipei în toate activitățile realizate sau planificate de companie, sunt aspecte care dezvoltă o cultură organizațională puternică, aduc o implicare crescută a echipei și dezvoltă o atmosferă de lucru prietenoasă și productivă.

 

R: Ce sfat ai da celor care își încep acum cariera?


GA: Să nu uite niciodată că cei mai mari lideri ai lumii sunt cei creați. Nu trebuie să te dai bătut niciodată deoarece succesul – de cele mai multe ori – nu apare peste noapte. Este nevoie de multă muncă, disciplină, consistență și, oricât de mare este experiența personală și profesională, o dezvoltare permanentă va conduce la dobândirea de noi cunoștințe, la diversificarea ariilor de acoperire, la implementarea de schimbări, la dezvoltarea atât personală, cât și profesională și la adaptarea rapidă la cerințele actuale și viitoare ale piețelor/industriilor în care îți desfășori sau îți vei desfășura activitatea.